1,5 dci problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
karlbergarn
Posts: 5
Joined: 26 Sep 2018, 19:50
Firstname: Björn
Surname: Hedlund
Location: Västerås

1,5 dci problem

Post by karlbergarn »

Hej
Har en kangoo -06 med 1,5 dci som börjat krångla.
Den misständer från och till, däremellan går den utmärkt. Missarna försvinner både om man lättar på gasen och om man ger mycket gas.
Just nu dör den om man släpper upp kopplingen med 1:an i, märkligt nog går det att backa hur bra som helst med bilen men den orkar som sagt inget alls framåt. Samtliga felsymptom ökar i frekvens över tid.

Tyvärr får jag inte min felkodsläsare att kommunicera med bilen så inga koder till hjälp.
Björn Hedlund
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: 1,5 dci problem

Post by john »

Kolla tändspole
John Ignell Enviken
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Stymie »

Inga tändspolar på dci-motorer.

Jag skulle misstänka MAP-sensorn som sitter på insuget. Kan du ha vatten i soppan? Hur långt har den gått? Har service skötts enligt schema? Är bränslefiltret bytt eller åtminstone dränerat någon gång?

När du lättar på gasen sprutas inget bränsle in. När du gasar märks inte småfel så lätt heller.

Förresten ... är du säker på att det är motorn som missar? Hörs det eller känns det bara? Kan vara en drivaxel eller bromsar som spökar när du kör framåt. Svårt att gissa över nätet :-) så leta rätt på någon med en fungerande felkodsavläsare!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
karlbergarn
Posts: 5
Joined: 26 Sep 2018, 19:50
Firstname: Björn
Surname: Hedlund
Location: Västerås

Re: 1,5 dci problem

Post by karlbergarn »

Uppdatering

Tack för konstruktiva tips, jo jag var själv inne på bränslefiltret men tvekade för det såg alldeles nytt ut. Det var det också men är bytt igen. Felet kvarstår och jag väntar på en MAP-sensor så får vi se. Men det är definitivt motorn som stängs av. Det eskalerar och den stannar helt allt oftare Det är precis som om man stängde av bränslet. På tomgång går den utan problem men inte under körning. Bilen är servad enligt schema och har gått strax under 12000 mil. De enda felkoder som kommer är P0670, alltså förvärmningen vilket jag förstått inte fungerar. Han är lite seg när det varit frostnätter.

Fortsättning följer
Björn Hedlund
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Stymie »

Tempgivare som ger fel värde?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
karlbergarn
Posts: 5
Joined: 26 Sep 2018, 19:50
Firstname: Björn
Surname: Hedlund
Location: Västerås

Re: 1,5 dci problem

Post by karlbergarn »

Uppdatering 2:
Det verkar vara flera fel som samverkar, ryckigheten försvann i stort sett efter rengöring av EGR-ventilen men bilen fortsätter att tvärstanna ibland.
Det måste finnas en el-styrd ventil för avstängning av bränslet, var sitter den?

Instruktionsboken avslöjar väldigt lite om vilka reläer som styr vad i motorkontrollen, finns det ngn som har en utförlig lista så det går att följa krets för krets??
Björn Hedlund
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Robin »

Kan inte bara vara nån dålig jordpunkt som spökar då ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
karlbergarn
Posts: 5
Joined: 26 Sep 2018, 19:50
Firstname: Björn
Surname: Hedlund
Location: Västerås

Re: 1,5 dci problem

Post by karlbergarn »

Detta med jordning är ngt jag funderat över. Dels för att försöka förklara varför bilen ibland går att backa men inte köra framåt, det måste ju vara ngt som ändrar sig t.ex. en jordfläta som sträcks. Jag har dock inte hittat ngn jordfläta alls mellan motor och kaross. Dels för att jag noterat att det är ngt jordfel i belysningskretsarna. Märks lite intermittent när man bromsar.
Det får anstå till helgen...

Men som sagt, tack för konkreta tips!
Björn Hedlund
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Robin »

Prova att koppla startkablar mellan motor och chassi för att förstärka jordpunkt.

Borde sitta en på lådan och även en i bakkant på motorn. Lycka till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Pyttett
Posts: 2
Joined: 20 Sep 2018, 19:59
Firstname: Johnny
Surname: Olofsson
Location: Lerum

Re: 1,5 dci problem

Post by Pyttett »

Jag har samma problem på min men det är en 04a. På min så tänder sig förvärmningslampan och man tappar kraften. Ibland kan det räcka med att man släpper gasen fort, då slocknar lampan men brukar komma tillbaks rätt fort igen.
En gång har den stannat för mig, då började motorn knacka så jag trodde det var ett ventilras men gick att starta som normalt efter och har tuffat på efter det. Vet inte vart man skall börja felsöka ju :(
Johnny Olofsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Robin »

Tänds förvärmningslampan så har du nog en felkod att ta ut i alla fall.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
karlbergarn
Posts: 5
Joined: 26 Sep 2018, 19:50
Firstname: Björn
Surname: Hedlund
Location: Västerås

Re: 1,5 dci problem

Post by karlbergarn »

Senaste nytt!! Haha
Lyckades lokalisera resterna av en jordfläta i bakkant på vxllådan som jag bytte ut, dock hittade jag ingen på motorn så jag satte dit en uppe vid motorfästet från motorn till karossen.
Detta är c:a två och en halv vecka sedan, nästan 100 mil och bilen har inte stannat en enda gång...
… till i lördags.
Felet åter med full kraft sas. Efter en tur på 15 mil stannade den plötsligt och det gick bara att backa (tur det iofs). Backade in på en ficka efter vägen, väntade en kvart och bilen gick att köra med i 2 km. Stopp igen, ny start och den gick de sista två milen hem. Obegripligt.

Felet med förvärmningslampan har jag också, den tänds ibland vid långvarig belastning typ lång uppförsbacke på lite för hög växel. Slocknar av sig självt eller är borta vid nästa start.

Felkod: Glödstiftsstyrenhet styrkrets öppen d.v.s avbrott i styrkretsen. Har inte kollat upp det, jag har redan märkt att glödningen inte fungerar.

Skulle ju kunna vara ett skadat kablage som även innehåller fler kablar!!

Vill inte släppa taget om bilen, det är trevligt med ett skåp och den går ju så förbaskat billigt när den går. Snålaste bilen jag ägt någonsin.

Jakten fortsätter men inte så långa resor i nuläget.
Björn Hedlund
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 1,5 dci problem

Post by Robin »

Kolla även så du har bra kontakt på poler mot batteri. Sen skulle ja nog prova med startkablar för att se så det inte är dålig kontakt vid dina jordpunkter.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply