Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
renaultclio99
Posts: 5
Joined: 01 Oct 2018, 16:04
Firstname: Alexander
Surname: Lindquist
Location: Umeå

Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -99

Post by renaultclio99 »

Jag bytte åt mig denna bil igår i Umeå, denna bil har gått 18000 mil och är skattad o besiktigad till juni 2019. Jag bytte åt mig för en surfplatta jag hade. Men mitt problem är att jag fick rulla igång den igår, då gick den igång på studs. Sen när jag gick in på macken på Ersboda och slog av bilen, och sedan kom ut för att starta den så klickar det bara när jag vrider på nyckeln. Så min fråga är. Är det magnet sensorn som sitter nedanför termostaten med 10mm skruv eller är det jordfläta, el kabel under på startmotor som lossnat? :cry:
Alexander Lindquist
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -9

Post by Göte J »

Om det är jordflätan kollar du lättast med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket! Fungerar det då, får du krypa under och undersöka jordflätan och anslutningarna.
Vanligt fel på flesta fabrikat och modeller!
renaultclio99
Posts: 5
Joined: 01 Oct 2018, 16:04
Firstname: Alexander
Surname: Lindquist
Location: Umeå

Re: Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -9

Post by renaultclio99 »

Hej tack för svaret =) Men jag kan gått gärna skruva dit en jordfläta från minuspolen på batteriet till chassit annars eller? Och skita i att fixa den under??

Eller kan det vara denna del som är defekt vexaxelgivaren?, se bilden https://cdn.autodoc.de/thumb?m=1&id=10676127&lng=se
Alexander Lindquist
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -9

Post by Göte J »

Nja, jordningen går från minuspol till chassi och vidare till motorblock. Det är den bit som går mellan chassi och motorblock som är mest utsatt för salt m.m. Men i princip bryr sig inte strömmen om var i motorrummet jordflätan sitter bara du får en god förbindning mellan batteri och startmotor.
Svänghjulsgivaren är visserligen ett vanligt fel men borde inte hindra startmotorn att rotera. Slitna/käörvande kol i startmotorn däremot.
renaultclio99
Posts: 5
Joined: 01 Oct 2018, 16:04
Firstname: Alexander
Surname: Lindquist
Location: Umeå

Re: Klickar när jag vrider på nyckeln på min Renault Clio -9

Post by renaultclio99 »

Hej tack för ditt svar, jag ska lämna in den imorgon dom ska få felsöka felet. Troligtvis är det startmotorn som lagt av sa killen på mekonomen verkstaden.
Alexander Lindquist
Post Reply