Bromsar espace iv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Bromsar espace iv

Post by Daniel E »

Har en -10 espace 2.0t aut. Kände nu när första halkan kom och ABS fick jobba lite så sjunker bromspedalen mot golvet, detta känns inte helt ok.
Har även märkt att ibland och mest när det är kallare ute och när bilen är nystartad och jag backar bilen ur garaget så är det som jag inte har någon bromsservo, måste trycka väldigt hårt på bromsen.
Men när jag rullar ned för infarten mot landsvägen och jag bromsar igen så känns den normal.
Kan det vara så att de kan vara luft i systemet?
Bromsservo är bytt tidigare tror ca. 6000mil sedan.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: Bromsar espace iv

Post by Daniel E »

Har kollat nu ikväll, får ingen handbroms på vänster bak. Kolven åker ut vid broms men går sedan tillbaka så långt att oket sitter löst.
Handbroms rörelsen på oket funkar med eftersom klossarna kommer för långt ifrån skivan funkar d inte.

Det är heller inget riktigt bra bett i bromsen, mycket pusst ljud från bromspedalen. Känns aningen svampigt i lågfart, men någorlunda ok vid normal inbromsning vid körning, förutom att den ibland tar lite längre ned, kan ju bero på att kolven vid vänster bakhjul ligger för långt från skivan.
Är det någon som har någon teori? Kan det vara luft?
Och undrar var den kommer ifrån?
Inget synligt läkage, försvinner ingen bromsvättska.
Bromsservo, vad ger det för symptom? Någon som vet?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsar espace iv

Post by Stymie »

Som du säger så går pedalen långt ned om kolven måste tryckas ut långt vid inbromsning. Så det behöver justeras på något vis. Antar att klossarna är bytta bak? Vem gjorde jobbet?

Pysljud är rätt vanligt. Det är väl vacuum som hjälper till i bromsservot. Kan eventuellt vara så att motorn inte lyckats bygga upp undertryck förrän senare, kanske pga läckage?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: Bromsar espace iv

Post by Daniel E »

Jag har själv bytt klossar.
Ska testa att ta bort klossarna och köra ut kolven en bit och sedan skruva tillbaka den, att motionera kolven lite. Den gick iofs lätt att skruva in men iaf. Och även se så att den fungerar.
Tänker även lämna den på lokala verkstaden så de får prova att lufta den och byta bromsvättska, de skadar ju inte.

Men problemet med ABSen var även innan jag bytte klossarna bak, dvs att pedalen sjunker när ABS jobbar.
Den är nyligen besiktad med godkända bromsar.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
Post Reply