Torkare bak Megane Kombi -05

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nollhedge
Posts: 2
Joined: 17 Oct 2018, 20:19
Firstname: Lars-Erik
Surname: Andersson
Location: Skånes Fagerhult

Torkare bak Megane Kombi -05

Post by Nollhedge »

Så fort man slår på tändningen, går torkaren bak igång. Den går lika länge som när man startar den från spaken. Den stannar var som helst på rutan, och har alltid gjort så, så länge vi ägt bilen. har inte brytt mig om det men nu tänkte jag ta itu med problemet. Tänkte börja med att mäta spänningen fram till motorn, men det verkar som att motorn fungerar likadant som fönster hissarna. Typ pulsräkning och då måste den kanske nollställas i parkeringsläget. Kan man i så fall göra det utan CLIP'n Är det någon som har en ide hur det fungera eller det är som på en gammal torkarmotor med kopparbana?
Lars-Erik Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Torkare bak Megane Kombi -05

Post by Stymie »

Jag tror att du ska felsöka kablaget vid genomföringen mellan kaross och baklucka. Om torkaren startar när du drar på tändningen så verkar den få ström fel väg.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nollhedge
Posts: 2
Joined: 17 Oct 2018, 20:19
Firstname: Lars-Erik
Surname: Andersson
Location: Skånes Fagerhult

Re: Torkare bak Megane Kombi -05

Post by Nollhedge »

Tack för svaret.
Ska kolla kablaget en gång till när jag får tillgång till bilen (min dotters bil). Har skarvat i nya kablar till luck-låset och skyltbelysningen, men där är kanske fler som är av.
Har du någon aning om det ser ut som gamla torkarmotorer med kopparbana på drevet i växeln, eller parkeringsläget regleras på annat vis? Var på väg att ta av torkararmen, för att kolla motor och växel. Hade lite för bråttom när jag tillverka en adapter till "stora" KUKKO-avdragarn. kommer inte in till axel. Det är väl en ingjuten aluminiummedbringare i armen. Kombinationen plast, aluminium, stål och salt är en kombo som är gjort för att det ska gå itu om man ska ha isär delarna.
Lars-Erik Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Torkare bak Megane Kombi -05

Post by Stymie »

Vågar inte svara på detaljerna där. Vet inte hur det ser ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: Torkare bak Megane Kombi -05

Post by Daniel E »

Nollhedge wrote:Tack för svaret.
Ska kolla kablaget en gång till när jag får tillgång till bilen (min dotters bil). Har skarvat i nya kablar till luck-låset och skyltbelysningen, men där är kanske fler som är av.
Har du någon aning om det ser ut som gamla torkarmotorer med kopparbana på drevet i växeln, eller parkeringsläget regleras på annat vis? Var på väg att ta av torkararmen, för att kolla motor och växel. Hade lite för bråttom när jag tillverka en adapter till "stora" KUKKO-avdragarn. kommer inte in till axel. Det är väl en ingjuten aluminiummedbringare i armen. Kombinationen plast, aluminium, stål och salt är en kombo som är gjort för att det ska gå itu om man ska ha isär delarna.
Min erfarenhet av att lossa dessa torkararmar i plast är att man får räkna med att de går sönder, en ny torkararm brukar inte vara så dyr hos Benny på Autofrance.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
Post Reply