Trafic/Primastar -05 maxar 40km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PerraB
Posts: 1
Joined: 09 Nov 2018, 15:26
Firstname: Per
Surname: Bälter
Location: Mora

Trafic/Primastar -05 maxar 40km/h

Post by PerraB »

Hej alla!
Köpte denna buss i somras. Inga problem till en början men sen bröt helvetet lös.
Började med att glödlampan tändes under körning och den gick lite sämre men en omstart löste alltid problemet. Så i midsomras, på väg till skogen för en helg med fiske, tändes lampan men kunde inte stanna direkt så körde vidare. Då lät det som nån drog isär en tryckluftslang under huven och den började gå ännu sämre. Maxade 40. In på en P-ficka tillslut och stängde av. Startade efter några minuter och den gick som en raket hela helgen. Detta har återkommit allt tätare tills det blev permanent. Har såklart felsökt under resans gång. Gjort rent EGR, bytt luftmassemätaren då den gick sönder när jag försökte "göra ren" den.

Blev sen verkstad och kodläsare. Det visade "kortslutning till jord/plus eller avbrott" på krets turbotrycksgivare, omgivningstemperaturgivarekrets, luftmassemätare och krets luftinsugning laddtrycksregleringsventil.

Har kollat kablarna närmast till kontakterna. Har även mätt med multimeter och har 12v till luftmasse, 5v till, vad jag tror är, torbotrycksgivaren och 8,5v till laddtrycksregulatorn.

Verkar dessa spänningar stämma?
Finns det ställen som är vanligare för kabelbrott eller kan dessa fel ha en helt annan orsak?
Desperat :cry:
Per Bälter
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trafic/Primastar -05 maxar 40km/h

Post by Stymie »

Med tanke på hur utspritt felet är bland komponenterna skulle jag granska allt kring datorlådan/motorstyrning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply