RENAULT LAGUNA

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ante89
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2018, 22:22
Firstname: Andreas
Surname: Olsson
Location: Klippan

RENAULT LAGUNA

Post by ante89 »

Hallå Folket!

Jag försöker hjälpa min gamle farfar med hans bil men det går inget vidare.. Jag är ingen bilmänniska men tänkte att det borde inte vara så svårt att söka efter rätt del på nätet så vi kan lämna in det och få det fixat.. men ack så fel vi hade.. inget är rätt.

Image

Image

Farfar provade själv att beställa saker från en bildemontering men fick även där fel sak.. tänkte att sista utvägen är att beställa nya dämpare och då få komplett men inte ens det stämde som ni ser på sista bilden.. det är bara en "liten skål" och fjädern kan omöjligt få plats där. Även om det stod när jag beställde att det var en fjäderbärande dämpare. (beställd enligt reservdel för regnr.) Den där andra skålen som ska ligga över verkar inte finnas att få tag på??? Det verkar mycket mycket märkligt tycker jag, alla andra reservdelar finns men just inte en liten skål för att kunna laga detta..

Alla tips tas tacksamt emot!
Andreas Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: RENAULT LAGUNA

Post by Stymie »

Några saker att tänka på.

1. Fjädern är hårt belastad och är dödlig om man inte vet hur man gör.
2. Båda stötdämparna ska bytas samtidigt.
3. Fjäderskål och gummibälg är återanvändningsbara. Fjäderbenslager behöver du också (om du inte redan har det). Fjäderskålen är löstagbar och vilar med ett fjäderbenslager på den lilla runda klacken du har på den nya stötdämparen. Skålen ser lite rasslig ut, men bör kunna snyggas till så att den ser vettig ut (minimum putsa ren och måla rostskydd + täckfärg). I ovankant sitter en bussning som också ska återanvändas.

Plocka ur fjäderbenet genom att
A. Först lossa kablage som är fäst i benen.
B. Därefter de två nedre bultarna mot hjulnavet.
C. Lossa små bultar (2-3 st) i motorutrymmet vid fjäderbenstornen. OBS. Lossa inte den större muttern i mitten av fjäderbenstornet.
D. Därefter ska hela benet gå att få ut.

Ska ni byta allt själva eller lämna bort? Ska ni byta själva så börjar de stora riskerna nu. Fjädern ska komprimeras med speciella verktyg. När den är rörlig kan man skruva av muttern på toppen. Därefter kan alla delar lösgöras, men var MYCKET försiktig med fjädern som är komprimerad.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ante89
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2018, 22:22
Firstname: Andreas
Surname: Olsson
Location: Klippan

Re: RENAULT LAGUNA

Post by ante89 »

Tack för ditt svar, men det jag efterfrågar är denna "skål" som ser risig ut. Det är den som behöver bytas. Jag beställde nya dämpare enbart i hopp om att dem var kompletta med den "skål" som håller fjädern i nederkant. Men eftersom det inte var komplett så efterfrågar jag nu var jag kan få tag i skålen.. är ju egentligen bara den som behöver bytas.
Andreas Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: RENAULT LAGUNA

Post by Stymie »

Om det bara är skålen bör Renault förhoppningsvis ha den som reservdel? Har du kollat med dem? Min erfarenhet säger att man kommer att behöva byta så mycket som möjligt, kostar nog inte mer än 2000 kr för allt om man köper på rätt ställe.

Nu har du inte angivit några detaljer kring bilen, så det är i princip omöjligt att ta fram ett artikelnummer. Här är ett exempel på delar: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=18299&q=

En sådan skål är ca 250kr på marknaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ante89
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2018, 22:22
Firstname: Andreas
Surname: Olsson
Location: Klippan

Re: RENAULT LAGUNA

Post by ante89 »

Stymie wrote:Om det bara är skålen bör Renault förhoppningsvis ha den som reservdel? Har du kollat med dem? Min erfarenhet säger att man kommer att behöva byta så mycket som möjligt, kostar nog inte mer än 2000 kr för allt om man köper på rätt ställe.

Nu har du inte angivit några detaljer kring bilen, så det är i princip omöjligt att ta fram ett artikelnummer. Här är ett exempel på delar: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=18299&q=

En sådan skål är ca 250kr på marknaden.

Tack! Detta är vad som står när du söker på reg nr, hjälper det?

RENAULT LAGUNA B56CKC RX
Årsmodell 1995

Vi har varit i kontakt med Volvo här som även säljer Renault utan någon direkt hjälp..
Andreas Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: RENAULT LAGUNA

Post by Stymie »

Delen heter 7700822908 och verkar vara utgången ur sortimentet (Renault håller delar 8 år efter att modellen utgått tror jag)

Så här ser i alla fall fjäderbenet ut med alla dess delar:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=18299&q=

Begagnat (hela fjäderben):
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Renau ... fram/Alla/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ante89
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2018, 22:22
Firstname: Andreas
Surname: Olsson
Location: Klippan

Re: RENAULT LAGUNA

Post by ante89 »

Tack för dina svar!

Så med andra ord finns det inte nya att få tag på? -.- Låter sjukt i min värld att alla andra reservdelar går att få tag på till dämpare/fjädrar..
Andreas Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: RENAULT LAGUNA

Post by Stymie »

Tyvärr verkar det kört. När Renault (och andra biltillverkare) skrotar ut lager så går det normalt sett till metallåtervinningen. För några år sedan skrotade Volvo ut delar för motsvarande 8 miljarder kr!

Köp kompletta ben från skroten och pussla ihop de bästa delarna. Se till att rostskyddsbehandla allt noga så håller de bilens liv ut och lite till.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply