Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jershag
Posts: 15
Joined: 04 Feb 2019, 09:41
Firstname: Jonas
Surname: Ershag

Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Post by jershag »

Har en Renault TRAFIC PASSANGER 2.0 dCi (8-sitsig) som fick 2:a på besiktningen eftersom min dotter lekt med en sax och klippt små jack i alla tre bälten på bakre raden.

Har försökt hitta nya på nätet, men de verkar inte säljas av butiker som säljer reservdelar till bilar.
Hur gör jag för att fixa detta utan att bli ruinerad. Har hört att bilverkstäder kan ta upp emot 4000:- per bälte för att byta ut mot nya [smilie=001_07.gif]
Jonas Ershag
Tomelilla
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Post by Stymie »

Köp på skroten? Där bör det finnas bilar som inte är krockade (eller bara lätt krockade), men utskrotade av andra skäl. Vet att de inte säljer airbags, men bälten bör finnas där. Kolla bildelsbasen.se
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jershag
Posts: 15
Joined: 04 Feb 2019, 09:41
Firstname: Jonas
Surname: Ershag

Re: Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Post by jershag »

Har redan kollat bildelsbasen, där fanns inget tyvärr 😞
Jonas Ershag
Tomelilla
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Post by Stymie »

OK, det är antagligen ett demonteringsobjekt så du får kolla var det finns lika bil som du har. Därefter ringa/mejla och kolla om de har säkerhetsbältena kvar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Erik.Johansson
Posts: 10
Joined: 10 Nov 2018, 14:04
Firstname: Erik
Surname: Johansson
Location: Stockholm

Re: Säkerhetsbälten trasiga, hur åtgärdar man enklast och billigast

Post by Erik.Johansson »

Ta en tur förbi returbilen i malmö, ta med verktyg och skruva loss bälterna om det finns några kvar.
http://returbilen.se/category.html?cate ... 4992&anl=1
Du kan även ringa runt till diverse bilskrotar och fråga om de har säkerhetsbälten till de bilarna.
Jag gjorde även en slagning på bildelsbasen och "Vimmerby Bildemontering AB" verkar även ha bälten till alla 3 positioner bak.
Lite svårt när det är knapphändiga uppgifter om bilen men jag antar att det är en andra generationens med tanke på motoralternativet.
Erik Johansson
Post Reply