Startbatteri med avluftningsrör, hur byter jag?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Turnboat
Posts: 1
Joined: 22 Apr 2019, 10:16
Firstname: Claes
Surname: Nilsson

Startbatteri med avluftningsrör, hur byter jag?

Post by Turnboat »

Hej!

Jag har en Renault Megane II av 2005-2006 års modell som jag köpt begagnat för 9 år sedan. Har haft bilen på service på Bilia i alla år och är inte så händig själv med bilar. Har haft strul med att få igång bilen några gånger nu och fått starta med startkablar. Misstänker alltså att startbatteriet är dåligt.

Enligt instuktionsboken så är batteriet specifikt (med avluftningsrör för korroderande gaser) och måste bytas mot ett batteri som kan anslutas till detta rör. Har kollat på batteriet och visst, det går ett svart rör in i batteriet precis under pluspolen och som sedan leder ner nånstans under batteriet.

Eftersom jag inte bytt batteri själv och det heller inte verkar som att Bilia bytt det så är batteriet gammalt, i alla fall sedan innan jag köpte bilen. Jag hittar dock ingen information om batterier med avluftningsrör. Är det något som inte används längre? Kollar man på youtube så finns det guider hur man byter batteri på denna bilmodell så har batterierna på filmerna inga sådana rör.

Batteriet som sitter i är ett Varta 70 Ah av modell 570 141 072. Kan jag byta detta mot ett nyare batteri, med samma mått men utan rör? Vad gör jag i så fall med röret? Vart går det där röret egentligen?

Väldigt tacksam för svar!

/Claes
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Startbatteri med avluftningsrör, hur byter jag?

Post by 1898 »

Jag tror att en del batterier har ett försänkt hål, som man trycker in avluftningsslangen i.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
Post Reply