Bekant problem med hastighetsmätare som fladdrar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Helen_S
Posts: 3
Joined: 11 May 2019, 21:56
Firstname: Helen
Surname: Sjöberg

Bekant problem med hastighetsmätare som fladdrar

Post by Helen_S »

Hej!
Är helt ny på forumet och behöver verkligen råd angående min pärla Renault Clio 1999 :racesmile: . Den fungerar bra på nästan alla sätt, utom att hastighetsmätaren ibland tar små vilopauser. Hade tur vid besiktningen förra året då hastighetsmätaren fungerade som den skulle. Men sedan dess har hastighetsmätarens pauser blivit längre och längre, så nu måste jag låta göra något innan den besiktning som måste ske i augusti.

Så nu undrar jag två saker: Tips på skrotar som kanske brukar ha bra med Renault-reservdelar (i mitt fall instrumentpanel)?

Den andra saken jag undrar över är om någon har installerat en cykeldator som hastighetsmätare?

Anledningen är att jag undrar detta är att jag fått tips från en snubbe centralt på Opus bilprovning att en cykeldator som hastighetsmätare kan gå igenom besiktningen förutsatt att den:
*Går upp till samma maxhastighetsgräns som bilen
*Att den är inkopplad på bilens elektricitet, så att den tänds när bilen belysningen tänds.

Tack på förhand för eventuella tips och råd!
Helen_S
Posts: 3
Joined: 11 May 2019, 21:56
Firstname: Helen
Surname: Sjöberg

Re: Bekant problem med hastighetsmätare som fladdrar

Post by Helen_S »

Många har läst, men ingen har kommit med något tips.

Tips fick jag däremot från en sjyst kille på en skrot, som menade att det kunde vara fel på den givare som hänger i hop med hastighetsmätaren. Sagt och gjort skaffade jag en ny givare och lät en verkstad montera den. Och det hjälpte! Hastighetsmätaren fungerar alltså igen och jag är sååå glad. :D

Jag delar med mig av denna solskenshistoria och hoppas att kanske någon Renault-ägare kan bli hjälpt av det jag skriver.
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Bekant problem med hastighetsmätare som fladdrar

Post by Mats F »

Bra Helen!
Om ingen annan hjälper till, så kan man ordna det själv.

Tack för att du tipsar andra som googlar runt efter liknande problem. :)
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Helen_S
Posts: 3
Joined: 11 May 2019, 21:56
Firstname: Helen
Surname: Sjöberg

Re: Bekant problem med hastighetsmätare som fladdrar

Post by Helen_S »

Mats F wrote: 07 Jun 2019, 08:02 Bra Helen!
Om ingen annan hjälper till, så kan man ordna det själv.

Tack för att du tipsar andra som googlar runt efter liknande problem. :)

Tack, Mats :)
Post Reply