Fylla på AC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mage
Posts: 16
Joined: 13 May 2016, 06:29
Firstname: Magnus
Surname: Friberg
Location: Almunge

Fylla på AC

Post by Mage »

Vår och fyllde på av i min renault clio 3 hos en som stod vid gatan och fixade kunder på dropp in, de var från Lettland och kunde inte svenska. De kollade med maskin om systemet var tätt, någon typ av vätska och lampa användes.
1. Min första fråga är hur tillförlitligt är det att systemet verkligen är tätt eftersom det var helt tomt så har det uppenbart läckt ut någonstans? De sa att det var ok och fyllde på och ac var ok efter det. Jag är nöjd 800kr va det värt. Frågan är hur länge det håller.

2. Vad heter köldmedian i min clio 3 -11?

3. Vad tycker ni egentligen om dessa sommar meckar och blev jag lurad. Är inte så förtjust i dessa som kommer hit och tar svensk jobb men gör det bra jobb till ok pris så kan jag överväga att anlita dem. Alternativet är att göra det själv eller inte alls.
Magnus Friberg
Uppsala
Renault Clio 3 2011
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fylla på AC

Post by Stymie »

1. Inte ovanligt med läckage i AC-systemen. Vanligaste felet är att stänga av AC-n under vintern varpå tätningen mot kompressoraxeln inte smörjs eller att kondensorn / röranslutningar ärgar sönder eller får ett stenskott med läckage som följd.

2. R134a

3. Jag hade inte lämnat till någon som lämnar runt-hörnet-garanti samt inte heller är registrerade för att inneha köldmediet.

https://www.incert.se/teknikomraden/kyl ... -i-fordon/
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mage
Posts: 16
Joined: 13 May 2016, 06:29
Firstname: Magnus
Surname: Friberg
Location: Almunge

Re: Fylla på AC

Post by Mage »

Att inte anlita dem om de inte har tillstånd att fylla på kan jag förstå men det vet jag inget om i detta fall. Någon typ av garanti räknar man inte med. Nu vet jag att ac fungerar och slutar den fungera så är det troligen läckage. Så en bit av felsökning klar.
Man kan köpa burkar själv och fylla på behövs det verkligen tillstånd för att fylla på kylmedia.
Förstår självklart att dessa personer är lite halvseriösa men det är trots allt billigt och att de skadar bilen är inte troligt.
Magnus Friberg
Uppsala
Renault Clio 3 2011
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Fylla på AC

Post by john »

Inte tillåtet att fylla på medlet själv heller.
Alltid låta en auktoriserad verkstad göra jobbet då det gäller att ha rätt tryck och mängd i systemet.
John Ignell Enviken
Post Reply