Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Goto001
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2019, 19:41
Firstname: Göran
Surname: Törnqvist
Location: Nyköping

Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Post by Goto001 »

Hej!

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag har en Renault Megane III 1,5 diesel Sport Tourer från 2010.

För första gången har parkeringsljuslampan bak gått sönder (bra kvalitet). Lampan sitter i lamphållaren på bakluckan.

Jag har tagit bort en täckbricka av plast och tagit bort skruven som fanns under täckbrickan. Men lamphållaren sitter ändå kvar (går dock att vicka på den).
Jag vågar inte ta i alltför hårt när jag försökt att dra bort lamphållaren från bakluckan. Rädd att plasten går sönder.
Kan inte hitta någon ytterligare skruv att ta bort.

Hoppas någon är snäll och tar sig tid att beskriva hur jag ska göra!

Mvh
Göran
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Post by Stymie »

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil, men det brukar vara snäppfästen, ofta en kil i en änden. Kan vara pilligt att få ut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Goto001
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2019, 19:41
Firstname: Göran
Surname: Törnqvist
Location: Nyköping

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Post by Goto001 »

Hej

Tack för svaret.
Med snäppfäste menar du ett fäste som man måste trycka ihop för att kunna lossa?

Som jag skrev så finns en skruv som jag tagit bort. Lamhållaren lossar något. Men högra sidan sitter fast.
Upptill höger på baksidan sitter något som liknar ett snäppfäste, som verkar möjligt att nå.
Problemet är att lamphållaren sitter fast nedtill på höger sida. Det går inte att se hur det sitter fast.

Om jag tar och drar med våld antar jag att plasten går sönder. Eller kan det tänkas att lamphållaren lossnar?

Hoppas Stymie eller en annan vänlig själ kan hjälpa mig.

Mvh
Göran
Goto001
Posts: 3
Joined: 11 Jul 2019, 19:41
Firstname: Göran
Surname: Törnqvist
Location: Nyköping

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Post by Goto001 »

[quote=Goto001 post_id=108070 time=1562944203 user_id=12

Har nu lyckats få loss högra lamphållaren på bakluckan och bytt den trasiga lampan.
Hittade en dåligt gjord video på Youtube "Chance tail light Renault Mégane Estate MK 3".
Efter att ha sett den vågade jag använda våld för att lossa lamphållaren.

Mvh
Göran
[/quote]
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur byta parkeringsljuslampa bak Megane III

Post by Stymie »

Bra att det löste sig. Jag har haft semester och kollar inte i forumet då. :D
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply