ABS och OBD2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
nibe
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2019, 09:45
Firstname: Johannes
Surname: Konto
Location: Göteborg

ABS och OBD2

Post by nibe »

Är ny på forumet, kul att ni finns!

Skall försöka åtgärda fel i min Laguna (2001 bensin 1.8 120hp). ABS lampan är tänd och jag vill inskaffa en OBD2 läsare.
Det finns en uppsjö på nätet. Från ca 100 kronor ( tex HHOBD) med wifi eller bluetooth som kopplas till PC eller mobil.

Kan en billig läsare hjälpa mig att lokalisera var felet sitter i ABS systemet? Finns det någon variant (märke eller modell) som inte fungera?
Renault Laguna 1.8 Manual, 120hp, 2001
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: ABS och OBD2

Post by Stymie »

Du kommer troligen inte att hitta felet med felkodsavläsaren, men du kanske får ett hum om vad som kan vara tokigt. OBD2-läsare, trådlöst (Android - blåtand, iPhone - WiFi) samt en lämplig programvara till Smartphonen (jag använder DashCmd till iPhone) brukar vara en bra lösning som fungerar till många bilar. Dock har alla tillverkare specifika uppkopplade program för att kommunicera med alla enheter i bilen (framförallt de nyare).

När det gäller ABS och bilar i din årgång, kontrollera att givarna ute på hjulhubbarna(spindeln) sitter korrekt och att ABS-kransarna (tror att du har det) är hela.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nibe
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2019, 09:45
Firstname: Johannes
Surname: Konto
Location: Göteborg

Re: ABS och OBD2

Post by nibe »

Tack för svaret.
Jag börjar förstå att det är en "can clip" kopia jag behöver. Hittar ingen billigare än ca 100 usd. Men det är det väl värt om det fungerar. Fast den är väl kanske inte helt laglig, jämför fildelning, piratkopiering etc?

Har kollat givarna vid framhjulen. Inga synliga defekter. ABS kransarna vet jag inte hur jag kommer åt, får läsa på. Givarna vid bakhjulen har jag lite svårt att hitta men dom ser kanske inte ut som dom vid framhjulen. Har även kontrollerat säkringarna i kupén och i motorrummet.Inga trasiga säkringar. Däremot saknades det en del reläer och säkringar i boxen i motorrummet jämfört med en bild jag sett här på forumet angående säkringar och ABS problem på Renault Laguna. Men jag antar att det bara beror på vilka olika funktioner som den enskilda bilen har.
Renault Laguna 1.8 Manual, 120hp, 2001
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: ABS och OBD2

Post by Stymie »

Givarna är lättast att hitta genom att följa den tunna elkabeln. Kransarna ser ut som kugghjul och syns på insidan av spindeln. Nyare bilar har magnetring och den är inte mycket att titta efter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
nibe
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2019, 09:45
Firstname: Johannes
Surname: Konto
Location: Göteborg

Re: ABS och OBD2

Post by nibe »

Tack för svaret. Har fått hem ett renolink obd-verktyg. Får dock inte ABS modulen att fungera. Den efterlyser en xml-fil som inte stämmer med varianten i bilen. Vi får se..
Renault Laguna 1.8 Manual, 120hp, 2001
nibe
Posts: 4
Joined: 25 Jul 2019, 09:45
Firstname: Johannes
Surname: Konto
Location: Göteborg

Re: ABS och OBD2

Post by nibe »

Har nu med hjälp av "Renolinken" kommit fram till att det är ABS-styrenheten som behöver bytas. Den kostar tyvärr cirka 5000 kronor som ny reservdel från Renault. Och det verkar tyvärr vara rätt svårt att få tag på en begagnad som passar. Den kostar begagnad cirka 2000 kronor om man skickar efter från tex England.
Renault Laguna 1.8 Manual, 120hp, 2001
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: ABS och OBD2

Post by Stymie »

Trist. Är väl ungefär samma peng att reparera hos någon av de elektronikreparatörerna som fixar med bilar antar jag. I Sverige brukar Innosund lösa sådant. Annars är det nog UK som gäller.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply