Clio 2012 felkoder

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Maxx
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2019, 11:07
Firstname: Jimmy
Surname: Peppas

Clio 2012 felkoder

Post by Maxx »

Hej alla. Jag har en Renault Clio 2012 1,2t 103 HP och jag fick mycket problem sistone. Till att börja med bilen går kanonbra när motorn är kall. Efter bara några minuter och vid acceleration, men inte alltid och inte på alla växlar, motorn hackar bromsar och för de mesta går inte att köra som vanlig om man vill komma upp till 70 - 90 km, utan man måste smyga sig med gasen. Försöker man trampa ner gasen då motorn skakar våldsamt och man är tvungen att släppa pedalen helt och hållet och börja smyga sig igen för att sakta komma upp i farten så att man inte stör trafiken.
Bilen besiktigades nyligen utan anmärkning. Inga varningslampor, eller annat som tyder att något är på gång. Jag bytte tändspole, tändkablar, tändstift, VCT valv men inget hjälpte. Jag kollade minutiös alla vakuumslangar utan att komma nånvart.
Kodläsaren visade följande. DF054. Turbocharging Solenoid Valve Control Circuit. Open Circuit.
Jag byte ventilen utan resultat.
DF089 Inlet Manifold Pressure Sensor Circuit. Abnormal Voltage. Här kollade jag bara om sensorn få 5V och det är OK.
Några förslag? Mvh Maxx
Post Reply