Ingen yttertemp och klockan blinkar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Noniz »

Hejsan!

Har två funderingar om min Clio 1,2 16v -03

Den första är.
Att helt plötsligt en dag så såg man inte yttertempen i displayen längre.
Vad kan det bero på, är det möjligen tempsensorn som gett upp, och i så fall vart sitter den?

Sen till det andra.
Vad kan det bero på när man låser upp bilen, sätter sig i och startar så blinkar klockan i displayen?

Tack på förhand!
Jonas Flodin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Stymie »

Temp ... svårt att veta säkert, men tempsensorproblem är inte ovanligt. Enbart byte brukar hjälpa. Kolla om du ser en plopp sticka ut under höger backspegel.

Blinkande klocka tyder på strömavbrott. Har du dåligt batteri eller dålig kontakt någonstans kan det uppstår. Kontrollera jordkablage och anslutningarna på batteriet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Noniz »

Tack för svar!

Ja jag ser en svart plupp sticka ut lite på undersidan av höger spegel.
Nån som har en guiad på hur man byter ut denna sensor?, gärna med bilder.

Angående den blinkade klockan så tror jag nog att batterikontakterna sitter år som dom ska, men ska kolla för säkerhets skull.

Men annars hur kollar/mäter jag upp om batteriet skulle vara dåligt och behöva bytas ut?
Jonas Flodin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Stymie »

Har inte sett någon guide. Kolla att du inte har avbrott i genomföringen mellan kaross och dörr först. Vill du byta sensor måste du lossa själva spegelglaset. Det bryter man loss exempelvis med en isskrapa eller liknande.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Noniz »

Mätte nyss batteriet på Clio'n med en multimeter efter att bilen stått över natten, och det visade 12,4-12,5v
Mätte även när jag startade bilen och då visade det nått på 10v
Så batteriet verkar bra, eller har jag fel!?

Tycker också att man borde märka av på nått annat vis än att klockan blinkar om batteriet skulle vara dåligt.

Men enligt min sambo som kör bilen så började detta efter att jag monterat extraljus på bilen för snart 3 veckor sedan.
Inga häftiga saker, bara två små extraljus med vardera 55w lampor.

För inte kan det väl ha nån betydelse att jag fäste ljusens och reläts jord på batteriets -pol?
Jonas Flodin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Stymie »

12,4V är lågt vid vila. Ett normalt laddat batteri håller 12,7V. När generatorn laddar så bör den ge omkring 14-14,3V.

Kopplingen till minuspolen är nog inte problemet om det är korrekt åtdraget. Snarare var du tar plusen från och om det är avsäkrat. Kanske är generatorn dålig och inte orkar driva extraljusen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Noniz
Posts: 19
Joined: 17 Oct 2015, 15:35
Firstname: Jonas
Surname: Flodin
Location: Forshaga

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Noniz »

Minuspolen är åtdragen och sitter som den ska.
Plus till extraljusen tar jag från batteriets pluspol, och den sitter åtdragen som den ska den också.
Får väl helt enkelt mäta på batteriet när bilen är igång för att se om den laddar som den ska.
Om det skulle visa sig att den inte gör det, utan att generatorn är dålig.
Måste man då byta hela generatorn eller kan man byta kolen i den, för det är väl i regel dom som är dåliga om generatorn inte laddar som den ska?
Såg nämligen på autodoc.se och såg att det fans en generatorregulator som kolen verkar sitta i, så därför undrar jag!?
Jonas Flodin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ingen yttertemp och klockan blinkar

Post by Stymie »

Om du plockar ur spänningsregulatorn och kontrollerar slitbanan på rotorn och kolstiften så kan du avgöra om nya kol kommer att hjälpa. Vanligtvis så hjälper det en trött generator.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply