Kupéfläkten går ej på Steg 4a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pappan
Posts: 1
Joined: 11 Nov 2019, 18:35
Firstname: Lennart
Surname: Snarberg

Kupéfläkten går ej på Steg 4a

Post by Pappan »

Tjena.
Har en Clio 06.Kupefläkten går ej på steg 4a.Misstänker att det är motståndet.Någon som vet om det är besvärligt att byta själv.Vart i så fall kommer man åt det?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kupéfläkten går ej på Steg 4a

Post by Stymie »

Nu vet jag inte hur det ser ut på Clio -06. Vanligt med dålig kontakt i kontaktstycket. Duger det inte en rengöring där får man byta motståndet, kontakten är svårbytt skulle jag tro.

Här är ett exempel på en högerstyrd bil. Du har tyvärr pedalstället i vägen så det är svårare att komma åt.
https://www.youtube.com/watch?v=urbDpiGGptk
https://www.youtube.com/watch?v=W_std_Xe47w
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Kupéfläkten går ej på Steg 4a

Post by Meaganeowner »

Vad jag förstått, så används två relän för att koppla spänningar, som då ger strömmar till fläktmotorn via ovan nämnda kontakt och en resistorbrygga.
Om jag inte minns fel, är det ena reläet för just högsta fart, földjaktligen största strömmen.

Genom att använda reläen, behöver själva omkopplaren för de olika fartlägena endast
hantera små styrströmmar.

Så min tro, är att det inte är fel på resistorbryggan. De är ju till för att få till mindre strömmar, lägre spänningar till judt fläkten.
Men på högsta fart, ska det ju inte vara, sådana begränsningar.

Och så kan givetvis något i strömmens väg,
påverkats av glapp, oxid e t c. Allt sådant innebär en resistans (motstånd för ström), som kan leda till värmeutveckling, som ev leder till ökad resistans.... Kan sluta med att det som blir varmt, brinner av. T ex stift i kontaktstycken.

Vissa Citroen har i stället för resistorbrygga och relän effekttransistorer. Vet inte om det förekommer i Renaults bilar.

Går väl att söka på t ex fläktmotstånd hos någon biltillbehörsleverantör.

Glädjande är väl att fläkten går på de andra lägena, alltså funkar som den ska. Det handlar om styrningen, så som du är inne på.
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply