Fel på växellåda?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Madde89
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2019, 09:10
Firstname: Madeleine
Surname: Lövdahl

Fel på växellåda?

Post by Madde89 »

Hej!

Jag har en sådan här bil: RENAULT MEGANE III Grandtour (KZ0/1) 1.5 dCi (KZ09, KZ0D, KZ1G, KZ1M, KZ1W) 2013 110Hk

Den har knakat när jag svängt och jag bytte ens Drivknuten på ena sidan. Sen började den knaka på andra sidan och jag beställde en till drivknut för att byta andra sidan med. Innan den hann att komma hem så brakade hela bilen ihop. Skulle svänga och då kändes det som det gick sönder något och jag tänkte såklart att det var Drivknuten som inte var bytt ännu. Bytte andra sidan igår och det var välbehövligt om man säger så. 😅 Men skiten vägrar funka ändå, den startar men händer inget när man lägger i en växel. Några idéer på varför det är så? Man blir ju rädd att hela växellådan är sönder kan det vara så?

Inte supernöjd med denna bilen. Ägt den i 2 år och den krånglar massor.. startar inte heller när det är kallt ute, bytt glödstift men det hjälper inte. Måste förvara den i garage annars kan jag få hålla på i 5 minuter för att starta skiten. Aldrig mer fransk bil! Nu vill jag bara laga denna, sälja den och köpa en ny bil..
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fel på växellåda?

Post by Stymie »

Låter som att differentialen pajat i växellådan. Om det är lättlagat eller inte kan jag inte svara på.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Fel på växellåda?

Post by Meaganeowner »

Inre drivknut?

Lyft upp framänden.
Lägg i en växel.
Be någon hålla i ett av hjulen.
Försök snurra det andra och titta på axlarna inne vid lådan.
Om det går att snurra, men axlarna står stilla, då är inte drivknut trasig. Kolla på samma sätt andra sidan.
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply