Megane I och oljud från.. ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HansHägglund
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2020, 20:21
Firstname: Hans
Surname: Hägglund
Location: Degerfors

Megane I och oljud från.. ?

Post by HansHägglund »

Hej forumet!
Vore tacksam för lite hjälp.

Jag har en gammal skruttig RENAULT MEGANE I Grandtour (KA0/1_) 1.6 16V (KA0B, KA04, KA11) 2003 107Hk.
Den har straxt rullat 25000 och är i allmänt risigt skick och har ett marknadsvärde på typ 3000kr om den är nytankad :)
Senaste månaderna har jag fått ett tilltagande hastighetsberoende oljud från vänster sida framvagnen nånstans.
Ljudet finns kvar när man frikopplar.
Idag hissade jag upp bilen och ryckte och drog i framhjulen, men jag hittade till min förvåning inget större glapp varken "12-6" eller "9-3". Hmm.. Då borde väl både leder och kullager vara ok (?). Jag tror inte glapp i drivaxlar var annorlunda än vanligt heller.
Testade att hissa upp ett framhjul i taget, starta motorn och lägga i en växel.
(Diffen fungerar eftersom bilen inte åkte in i väggen :) )
Höger sida spann helt ok.
Vänster sida låter hemskt.
Jag tror ljudet kommer från växellådan, inte hjullager eller yttre drivknut.
Med friläge i kan man snurra hjulet utan problem, men med känsla av dåligt kullager. Snurrmotståndet är liksom lite ojämnt.
(Det kanske kan kanske vara dåligt med olja i växellådan, det läckte ut en del när drivaxeln halkade ur vid byte av hjullager för typ 3år sen. Jag fyllde bara på med en skvätt jag hade stående och bilen har funkat fint fram till nu).
Så, vad ska man tro(?):
A/ Växellådan håller på att ge upp. (Fast växlarna funkar fint och hoppar aldrig ur eller så) Skrota bilen.
B/ Drivaxeln. (Aldrig bytt vad jag vet, och visst knak vid fullt rattutslag-sväng) Skrota bilen.
C/ Brist på olja (ska testa att hälla i en skvätt till, men det var bökigt tror jag)
D/ Nåt annat jag inte fattar. (Jag är ju inte bilmekaniker alls)

Idéer?

Mvh Hans
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane I och oljud från.. ?

Post by Stymie »

Jag tycker du kollat av vad det kan vara. Inre drivknut är rätt troligt med tanke på ljud vid fullt rattutslag. Om du lyfter och har fullt rattutslag (testa åt båda hållen) känns det annorlunda då?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
HansHägglund
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2020, 20:21
Firstname: Hans
Surname: Hägglund
Location: Degerfors

Re: Megane I och oljud från.. ?

Post by HansHägglund »

Uppdatering 16/1.
Åtgärdade "C" genom att fylla på 1 liter växellådsolja via slang in i ett litet kombinerat fyllpå/nivå-hål på växellådans framkant. Eftersom inget rann ut är den fortfarande inte full..
Inte ett dugg skillnad på oljudet, men knappast oljan som är problemet (längre)

Läste Stymie's förslag (tackar) och hissade upp bilen och ryckte och kände vid "ändlägena". Kände/hörde ingen skillnad.
Körde motorn och 3:ans växel och testade ändlägena. Jag lyckades inte höra någon skillnad i oljudet alls.

Vid körning och fullt rattutslag högersväng så knakar det. Det borde väl stämma att det är vänster "yttre "hjul som driver då.

Jag tror nästa steg är en ny drivaxel från Tyskland (~750kr m frakt), och hoppas på att det löser problemet.
(Billigare än en odokumenterad begagnad drivaxel från bilskrot)
Om ingen har nån annan idé..

Mvh Hans
HansHägglund
Posts: 3
Joined: 14 Jan 2020, 20:21
Firstname: Hans
Surname: Hägglund
Location: Degerfors

Re: Megane I och oljud från.. ?

Post by HansHägglund »

Ok,
Fick hem drivaxeln från Autodoc.
Lossade bultarna från fjäderbenet och styrleden, och drog ur drivaxeln ur navet.
Kom på att jag faktiskt kunde snurra fritt på navet nu. Pressade mutterdragaren mot centrum och fick på bra snurr. Och det hemska oljudet.
Det var alltså hjullagret iallafall, trots att jag inte kunde känna nåt glapp alls.
Biltema-utflykt och inköp av nytt lager, som placerades i frysen.
Värmde själva spindelmojängen i ugnen (frun borta) och lyckades sen få i lagret med hjälp av den gamla lagerbanan + hockeypuck och hammare. Bara milt våld.
Provkörning. Tyst.
Problem solved :)
Post Reply