Clio -05 limp home och P0638

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tenrai
Posts: 5
Joined: 22 Apr 2020, 18:41
Firstname: Anton
Surname: Enstråle

Clio -05 limp home och P0638

Post by Tenrai »

Det händer ibland, framför allt när jag ska köra iväg från stillastående, att lampan för spole/elfel tänds och motorn går in i limp home läge. Om jag stänger motorn och startar igen så funkar det igen, oftast. Ibland kan det gå dagar utan problem, vissa dagar händer det titt som tätt. Då känns även accelerationen betydligt svagare.
Motorlampan tändes vid ett tillfälle och fick då ut felkod P0638. En vän hjälpte mig att spola rent kablaget till spjällhuset med lite fuktavstötande, men det hjälpte inte.
Baserat på beskrivna symtom, någon som har erfarenhet eller idé om vad det kan vara? Så svårt att felsöka också när det kan gå dagar utan att det dyker upp.

Motorlampan släcktes efter felsökningen och har inte tänts igen sedan dess, men något problem är det ju.
Anton Enstråle
Erik Sommarström
Posts: 1
Joined: 22 Jul 2022, 14:47
Firstname: Erik
Surname: Sommarström

Re: Clio -05 limp home och P0638

Post by Erik Sommarström »

Hej,
Har liknande problem på min Renault Modus. Löste det här sig för dig och i så fall, vad var felet?
Mvh Erik
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio -05 limp home och P0638

Post by Stymie »

Det kan säkert vara ett flertal bekymmer, men kanske värt att kolla det enklaste? Gaspedalen, om den är elektrisk, har en sensor och om den har en missmatch med spjällhuset så sätter den troligen en kod och bilen går i Limp home mode. Kontrollera kablaget och kontakten vid pedalstället.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply