Hur byta spindelled på Megane 2?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
trasigbil
Posts: 5
Joined: 12 May 2020, 20:11
Firstname: Marcus
Surname: Liljehem

Hur byta spindelled på Megane 2?

Post by trasigbil »

Hej!

Har en Megane 1.6 16v från 2005 där besiktningen anmärkt på att spindelleden fram höger glappar. Jag antar att det betyder att man ska byta ut spindelleden där i så fall?

Jag har sökt runt lite och sett att det kan vara svårt att byta själva spindelleden, men att det är lättare ifall man också byter länkarmen i samma veva. Det verkar som att spindelleden följer med om man köper länkarmen, sedan står det så här om den

"
Länkarm, Höger, Nedre, Framaxel

Skruv-ø (mm): 18

Med spindelled
Med gummilager

"

Behöver jag något mer än det här för att utföra bytet av spindelleden? Vissa skriver att man behöver en press, men det kanske är för att få in en separat spindelled i en gammal länkarm? Jag har det mesta i verktygsväg, förutom just specialverktyg..

Det står på olika länkarmar att de har antingen 16 eller 18mm skruv, vilken är det man brukar ha? Eller kommer man kanske åt att se den här utan att montera ned hela bilen, så jag vet innan jag beställer?

Och ifall någon har en liten beskrivning av hur man gör bytet så vore det mycket uppskattat! :D

Tack på förhand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur byta spindelled på Megane 2?

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
trasigbil
Posts: 5
Joined: 12 May 2020, 20:11
Firstname: Marcus
Surname: Liljehem

Re: Hur byta spindelled på Megane 2?

Post by trasigbil »

Klockren video, tack så mycket! Nu är spindelleden bytt.
Post Reply