AC relä Renault Megane II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

AC relä Renault Megane II

Post by Anders 2020 »

Har försökt hitta här på forumet men inte hitta det jag söker. Mitt problem är att jag inte får 12 volt till kompressorn så att den drar solenoiden och börjar jobba. Om jag kopplar 12 direkt på stiftet på kompressorn så fungerar den men nu undrar jag var relät sitter så jag kan se var i kedjan spänningen försvinner. Jag har tagit bort och kollat så säkringarna är hela men eftersom man måste bort med batteriet så har jag inte kollat om det finns 12 volt över säkringen. Finns det fler ställen som man kan felsöka på. Enligt felsökning via OBD2 så fungerar AC-styrenheten och skickar av/på så att Clutcrelay ska starta kompressorn enligt mjukvaran jag använder. Den registrerar att jag slår av och på AC:n men ingen spänning kommer fram till kompressorns elkontak. Sladdarna försvinner utom synhåll men går som jag förstår till kontaktdonen bakom batteriet. Finns det något relä som kan ha pajat i närheten?

/Anders
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Stymie »

Nu har jag inte grävt i min Mégane II men jag skulle säga att just säkringslådan/kopplingboxen vid vänster framskärm är ett känt problem. Är du säker på att du har rätt tryck i systemet så att det tillåter kompressorn att köra?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Anders 2020 »

Trycket är rätt vad jag kan förstå. Enligt OBD2 verktyget så ligger trycket på 6,5 kg. Vad brukar det vara för fel i säkringslådan då. Finns det relän där som jag inte hittar?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Stymie »

Det kan glappa i kablaget som går in i lådan vad jag har förstått. Tänkte gräva lite i min så snart jag har lite tid över ... [smilie=001_07.gif]
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Anders 2020 »

Jag inbillar mig att det borde finnas något relä någonstans som ger 12 volt till mopressorns clutch.
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Anders 2020 »

Rev loss batteriet idag för att få bort säkringsboxen. Det är svårt att felsöka när bilen inte är strömsatt så man kan mäta över säkringar osv. Kabeln ner till kompressorn är iallafall hel från kontaktdonet på multiplexen. Men jag hittar inte anledningen till att den inte får 12 volt. Är det någon som vet vilken färg det är på kabeln som triggar ev relä på kortet så man kan ersätta det med ett extern relä.
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

Re: AC relä Renault Megane II *Löst*

Post by Anders 2020 »

Idag fanns det tid så jag tog åter igen bort batteriet för att komma åt säkringarna som dessutom sitter vända upp och ner i säkringslådan så man inte ska komma åt dom. :lol:
Efter att sprayat alla kontakterna med 5.56 så fanns det 12 volt ner till kompressorn men den ville ändå inte starta.
Efter att plockat isär kontakten på kompressorn och provat att koppla en ny jord direkt till jordstiftet på kompressorn så funkade den igen och kyler som den ska. Jag monterade ihop kontakten och klämde en extra jordkabel som borrades fast direkt i chassit så nu funkar det som det ska. Antar att jordpunkten var dålig men hittade inte änden på den befintliga svarta kabeln så det fick bli en till extra jord istället.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Stymie »

Snyggt jobbat! Ska kolla det på min RS. Borde gå att mäta motstånd till jord på kablaget. Jag har varit med om att kabelskon rostat av vid karossinfästning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anders 2020
Posts: 6
Joined: 16 Jun 2020, 19:57
Firstname: Jerk
Surname: Olenius

Re: AC relä Renault Megane II

Post by Anders 2020 »

Saken är att när jag mätte den svarta kabeln mot jord med ohm-mätare så gav det utslag. Men jag tror att när det behövdes lite ström så räckte inte jorden till utan spänningsfallet blev för stort. Det var först när jag kopplade in extrajorden som det fungerade. Om man vet var den svarta kabeln sitter jordad så är det nog ganska enkelt att mäta där eller göra rent så det blir bra kontakt.
Post Reply