*Löst* Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
queenmia
Posts: 5
Joined: 22 Jun 2020, 15:18
Firstname: Mia
Surname: Engström
Location: Harlösa

*Löst* Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Post by queenmia »

Clio III, årsmodell 2010.
Fläkten har slutat fungera helt. Som jag förstår det kan det handla om att det är fel på fläktmotståndet. Men var hittar jag motståndet i bilen? Bakom handskfacket eller var?

Tacksam för er hjälp!
Observera att jag är en äkta amatör men vill gärna prova att reda ut detta själv.
Last edited by queenmia on 19 Aug 2020, 20:34, edited 2 times in total.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Post by Stymie »

Brukar vara brända kontakter till fläktmotståndet på bilarna från de här årgångarna. En snabbfix är att göra rent kontakterna och bända till dem lite så att de har bättre anliggning.

Här är en högerstyrd bil, så tänk ovanför pedalstället på din vänsterstyrda:
https://www.youtube.com/watch?v=7ukwue887Rs
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
queenmia
Posts: 5
Joined: 22 Jun 2020, 15:18
Firstname: Mia
Surname: Engström
Location: Harlösa

Re: Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Post by queenmia »

Tack så mycket för ditt svar! Tittade nämligen på en engelsk video och förstod inte om allt var omvänt på en vänsterstyrd bil, men nu fick jag svaret av dig, tack!

Är det supersvårt att ta sig in på förarsidan och komma åt motståndet tror du? Jag försöker hitta en video på det men hittar inget.

/Mia
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Post by Stymie »

Det är trångt och bökigt att hitta en bra arbetsställning, men det är klart möjligt att göra jobbet. Det kan även vara fel på själva fläktmotorn, sitter på samma sida. Bara in och gräva ...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
queenmia
Posts: 5
Joined: 22 Jun 2020, 15:18
Firstname: Mia
Surname: Engström
Location: Harlösa

Re: Löst! Fläkt fungerar inte, Clio 3. Var i bilen sitter motståndet?

Post by queenmia »

Vi fixade fläkten, eller ja, min son gjorde. :-)

Jag hade köpt en en ny kontakt till fläktmotståndet eftersom det var flera som sa att det förmodligen var det som var felet. Efter att ha kikat på kontakten i bilen, sett att den såg fin ut stoppade vi tillbaka den. Det var inte det som var felet.
Vi bestämde oss för att montera ut fläktmotorn istället, sitter snett bakom handskfacket (vi följde den här videon: https://youtu.be/Rk6kE_TM9so. 3:14 in i videon)

Vi blåste rent med tryckluft och sprejade en hel del med kontaktrengöringsspray, monterade den igen, och den funkar perfekt!

Vill någon köpa kontakten jag beställde från eBay så går det fint. 100:- + brevporto. Se bilder.
Attachments
IMG_3995.jpeg
IMG_3995.jpeg (55.97 KiB) Viewed 3031 times
IMG_3996.jpeg
IMG_3996.jpeg (16.71 KiB) Viewed 3031 times
Post Reply