1998 Megane RT 2.0 startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Hej,
Jag har problem med bilen, den vevar runt fint, men startar tyvärr inte.

Kammaxelgivare och vevhusaxelgivaren är bytta på verkstad innan jag tröttnade på att dom inte fick igång den (på 3 månader)

Testade starta någon gång, sedan plockade jag ut alla tändstift, som alla var kruttorra, likaså inne i motorn när jag lyste in och kikade. Tänkte direkt att den inte får bränsle.

Lade igång tändningen och hörde inget surr från bränslepumpen, så jag kämpade ut den (vilken j**la pers [smilie=117.jpg] ) efter att ha mätt att den fick spänning, testade även med kablar direkt från batteriet.

Skulle idag och köpa ny, men tänkte att jag ska testa en gång till direkt på pumpen från batteriet, och den gick...
Nåväl, mätte på kabeln och fick ingen spänning, måste ha mätt fel tidigare.

Då tänkte jag att det kan vara relät till bränslepumpen, enkelt tänkte man jo, men ja hittar inte den rackaren! Hittar bara ett enda relä, har googlat massor men blir inte nå klokare :/

Jag hör vad jag tror är flera relän klicka någonstans bakom säkringsboxen snett nedanom till vänster om ratten, men fattar inte hur jag ska komma åt dom utan att skruva isär halva inredningen, om de ens är där relät jag söker efter sitter.

Imobalizern är som den ska och nödavstängningen (röda knappen) verkar funka som den ska.


Problemet uppstod en dag när jag skulle köra hem från jobb, då den vägrade starta, brukar annars starta typ direkt.
Har tidigare, väldigt sällan, råkat ut för att motorn har stängt av sig när jag till exempel kopplar ur vid korsningar, så tänker ju att relät kan vara problemet.

Jag är ingen bilmekaniker, och kan inte mycket om sånt heller, men jag kan googla och följa guider, vilket har räddat mig flera gånger med denna fransos :wink:

Ber om ursäkt för långt inlägg och hoppas ni kan hjälpa mig :D

Mvh
Svanen-64
Posts: 6
Joined: 24 May 2020, 12:09
Firstname: Johan
Surname: Svansäter

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by Svanen-64 »

Hej!

Några enkla kontrollfrågor:

1. Har du full laddning i batteriet? Om inte, kan det vara något problem med generatorn?
2. Vad händer när du vrider om startnyckeln? Går startmotorn igång? Eller är det helt dött?
3. Har du några elektriska problem med bilen? Utgår ifrån att du har kollat säkringarna?

//Johan
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

1, ja laddning finns, även testat med städhjälp från annan bil.
2, startmotorn verkar funka bra, den vevar runt precis som den alltid har gjort.
3, inte något större vad jag kan komma på såhär, spolarvätskans motor inte går, inte gjort de på länge.
Mätaren för hur mycke bränsle jag har funkar, men lampan som ska tändas när det börjar ta slut fungerar inte, inte fungerat på länge.
Motortemp mätaren har länge spelat f*n, ibland på fullt när jag startar, kan också fara lite hursom under gång, men har aldrig haft problem med att motorn har blivit för varm.

Har tittat alla säkringar som jag kan hitta, alla verkar vara i skick
Svanen-64
Posts: 6
Joined: 24 May 2020, 12:09
Firstname: Johan
Surname: Svansäter

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by Svanen-64 »

Du kan kolla lite i den här tråden om du har tur att hitta några svar. Handlar om startproblem på en Megane, det tas upp diverse olika förslag på lösningar, t.ex. startgas, problem med startspärr, lödningar och lite annat:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316962
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Läst den förut jo, men blir inte nå klokare egenteligen, hittar inte ens någon sådan givare som dom pratar om, insugstrycksgivare.

Kan inte fatta hur relät till bränslepumpen kan vara så svår att hitta, tycker nästan de måste vara den, då ja inte får spänning i kontakten som ska vara i bränslepumpen. Men vad vet jag haha
Mats
Posts: 131
Joined: 10 Dec 2002, 00:53
Location: Stockholm

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by Mats »

/Mats Nilsson #524
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Tack för länken, läste vad du hade skrivit, kollade jordkablarna och dom verkade vara i skick, har lossat, sprayat och dragit åt alla jordkablar jag hittar, ingen bättring.

Testade med startgas, men den startar ändå inte, men vad jag har förstått så styr relät till bränslepumpen även något med tändningen?
Svanen-64
Posts: 6
Joined: 24 May 2020, 12:09
Firstname: Johan
Surname: Svansäter

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by Svanen-64 »

Läste i nån tråd att de hade bytt vevaxellägesgivare med lyckat resultat. Vet dock inte om detta hjälper dig.
Knepiga fel dessa. Kan ju vara lite vadsomhelst som ställer till det.
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Enligt verkstaden så ska både vevaxelgivaren och kamaxelgivaren vara bytta, litar dock inte ett dyft på dom, då den som sagt var där i 3 månader utan att få igång den. Fick bogsera bilen både dit och därifrån
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Mätte lite med multimetern innan jag rundade av för kvällen.
Kontakten på matningen till bränslepumpen, alltså den man kopplar i stöpseln på pumpen. Där fick jag utslag på båda polerna så att säga mot jord, ska de va så? Tycker ju de känns skumt, de va även kontakt mellan dom, med tändningen avslagen.

Mätte nu alltså inte på själva pumpen, utan på kabeln som kommer framifrån.
StaffanS
Posts: 7
Joined: 06 Jul 2020, 18:09
Firstname: Staffan
Surname: Sonntag

Re: 1998 Megane RT 2.0 startproblem

Post by StaffanS »

Nu har jag hittat flera relän, under säkringsboxen inne i bilen, men nu gäller det ju att förstå vilket som är rätt relä, några tips? Har googlat, men hittar inga bilder alls på en bil med likadant med reläna.
Edit:
Nu hittade jag! 7703297784j heter den, så, någon med tips om vilken som är bränslerelä?
Post Reply