Card not detected

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Magek71
Posts: 3
Joined: 08 Jul 2020, 20:58
Firstname: Magnus
Surname: Ek

Card not detected

Post by Magek71 »

Hej,

Har en Grand Espace från -07 tror jag. Nu funkar inte korten som de ska, så jag kan inte starta bilen om jag inte kör ner en kniv i "kortläsaren" och vickar runt lite.

För mig låter det som om kortläsaren är slut, inte korten? Annars så skulle jag ju inte kunna starta bilen alls?

Man kan köpa beggade Rattlås/Tändlås med kort på bildelsbasen.

Vad tror ni, kan man byta ut bara läsaren eller behöver man programmera om allt?

Lite trist att få detta på semestern närt vi skulle åka iväg en sväng...

Tacksam för tips!
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Card not detected

Post by Stymie »

99% att det är nyckeln. Sitter en antennspole som kan lossna från sin lödning. När du trycker in kniven bredvid så pressar du ihop glappet i nyckeln.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Magek71
Posts: 3
Joined: 08 Jul 2020, 20:58
Firstname: Magnus
Surname: Ek

Re: Card not detected

Post by Magek71 »

Hej,

Snackade med Renault på Volvo och han sa att jag skulle fixa en ny kortläsare och sätta in. Nu funkar det igen!
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Card not detected

Post by Stymie »

Det var som f-n! Sitter en microbrytare i kortläsaren så det var väl den som gått sönder då. Vet att någon lyckats limma på en liten plastbit på brytaren så att det fungerar igen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Card not detected

Post by jakobk »

Har helt plötsligt fått samma meddelande! "Card not detected." Skulle köra hem från arbetet... en lördag!

Kan man limma något?
Kan jag använda reservnyckeln? Aningen opassande, aningen otrevligt... milt uttryckt!
Jakob Krabbe
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Card not detected

Post by Meaganeowner »

Kan...? Skojar du?

Du får väl prova, även om det kostar på med lite eget arbetet.


Men visst. JA! :mrgreen:
jakobk
Posts: 14
Joined: 08 Jun 2018, 08:16
Firstname: Jakob
Surname: Krabbe
Location: Linköping / Vadstena

Re: Card not detected

Post by jakobk »

Arbetsledaren var vänlig nog att skjutsa hem mig, 2 mil, för att hämta reservnyckeln.
Sen startade bilen galant! :-)

Arbetsplatsen har haft samma problem, med nyare Renault. Dom har fått lämna in trasig nyckel + bil till verkstaden, för att programmera om, 5.000:-. Rena rånet...

Måste kolla om man kan göra det där billigare nån stans! Helt klart värt en extra resa! :-)

* * * * *
Det finns massa info om detta på Youtube: Sök på "renault megane card not detected problem".

Samma / liknande bil som jag har och jag prövade bestick-kniv-tricket utan framgång.
https://www.youtube.com/watch?v=_w012wrw1jg

Konstigt att det inte skrivs mer om detta ämne i detta forumet! Det skulle hjälpa många! :-) Där av mitt bidrag!
Det är ju inte lätt att ha en bil som aldrig krånglar, för när det väl händer nåt blir man helt ställd! Ha! :-)
Jakob Krabbe
Post Reply