Hjälp. Bromspedalen sjunker!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
turboboss
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2012, 10:07
Location: Helsingborg

Hjälp. Bromspedalen sjunker!!

Post by turboboss »

Hej, jag har en trafic diesel 2011. Jag vet... kanske inte den roligaste Renaulten men en väldigt praktisk en! :)
Nu har den stått avställd ett år ca och när jag skulle ha igång den så har bromsarna börjat kärva. Det började med att frambroms låg på och handbromsen inte fungerade. Nu har jag bytt belägg och motionerat bromsarna och bytt bromsvätska och luftat systemet. Allt verkade fungera. Men ... bromspedalen sjunker sakta mot golvet när jag bromsar. Ingen bromsvätska försvinner från behållaren så systemet verkat tätt. Efter lite googlande konstaterade jag att det nog är huvudbromscylindern som är kass. Jag beställde en begagnad från skroten (bilweb). Fick den idag och bytte snabbt och lätt. Luftade hela systemet igen. Och... Samma problem... bromspedalen sjunker!!! Ingen bromsvätska försvinner. SUCK!! Så till min fråga. Kan det bero på något helt annat? Har jag gjort något fel vid montering/luftning? Eller kan man anta att den begagnade bromscylindern också är trasig?
Tack och hej! /Magnus
Magnus Boss
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hjälp. Bromspedalen sjunker!!

Post by Stymie »

Skulle tro att det är luftningen som inte gjorts fullständigt. Bara att göra om!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
turboboss
Posts: 2
Joined: 18 Nov 2012, 10:07
Location: Helsingborg

Re: Hjälp. Bromspedalen sjunker!!

Post by turboboss »

Tack för tipset. jag gör ett nytt försök imorgon. Skall man även lufta de två nipplarna på huvudbromscylindern? I så fall. Före eller efter bromsoket?
/Magnus
Magnus Boss
Post Reply