Fläktmotstånd Clio III

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Fläktmotstånd Clio III

Post by Vauxhallkillen »

Någon som bytt fläktmotstånd och tillhörande kablage i en Clio III?
I manualen var det enkelt, ut med handskfack och lossa. Fast det var ju på en högerstyrd bil... Nu har jag pillat och ryckt bort allehanda paneler och brottats med rattstång och pedaler, och fick till slut ut motståndet från långt upp under mittkonsollen.
Image

Image

Men det går ju dessutom ett kablage (upp till vredet?), så jag antar att hela fläktpanelen måste bort också?
Har beställt nytt:
Image

/Anders
Anders Helstad
Vauxhallkillen
Posts: 91
Joined: 14 May 2009, 20:43
Location: Borås

Re: Fläktmotstånd Clio III

Post by Vauxhallkillen »

Plockade isär mer, och såg att andra änden med en sensor(?) satt lika långt upp på passagerarsidan, med kablaget draget upp över någonstans... För att komma åt det skulle man behöva ta bort hela övre delen av i-brädan.
Image

Men den nya kabeln behöver ju nödvändigtvis inte dras på samma ställe...
Klippte kablarna till de gamla grejerna och drog den nya bakom värme-vent panelen.
Fungerade fint, och nu går fläkten på alla hastigheter. :D
Anders Helstad
one-
Posts: 3
Joined: 14 Aug 2020, 19:01
Firstname: David
Surname: Knutsson

Re: Fläktmotstånd Clio III

Post by one- »

Vilken problematik hade du innan du bytte fläktmotståndet? Själv har jag en fläkt som inte går på hastighet 4, 1-3 funkar dock fint.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fläktmotstånd Clio III

Post by Stymie »

Inte ovanligt att fläktmotstånd eller kontakter blivit brända, speciellt på högsta hastighet. Detta då det går stora strömmar genom kontakterna då.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply