Fästet till batteriet, Clio 2004

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Birdseeding
Posts: 1
Joined: 23 Jul 2020, 15:59
Firstname: Johan
Surname: Palme
Location: Stockholm

Fästet till batteriet, Clio 2004

Post by Birdseeding »

Hej Club Renault-forumdeltagare!

Alldeles nybliven Renaultägare, hittils mycket nöjd sådan, till en mycket trevlig andragenerationens Clio.

Som nybliven ägare gjorde jag ett sånt där klassiskt nyägarmisstag när man inte har ägt en bil så länge, och råkade tömma batteriet genom att låta parkeringsljuset stå på. Efter ett par misslyckade igångsättningsförsök skruvade vi loss batteriet och laddade det med en batteriladdare hemma på vardagsrumsgolvet, och allt är frid och fröjd och funkar som det ska igen, utom en sak.

Batteriet sitter fast i karossen med en liten plåtflärp som satt fastskruvad med en bult. Tyvärr gick bulten av – den har nog inte varit loss sen bilen byggdes – och rostborttagare och tänger har inte hjälpt med att få ut bottenbiten.

Batteriet är ju tungt och sitter rätt bra på plats även utan fäste (jag åkte som test en lugn tripp ner till affären och tillbaka) men kan tänka mig att fästet behövs vid till exempel häftig inbromsning. Min fråga är: Skulle man kunna hålla fast batteriet på något annat sätt? Typ med en rem? Eller har ni något annat tips?
Johan Palme
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fästet till batteriet, Clio 2004

Post by Stymie »

Rem fungerar bra. Besiktningen kollar alltid att batteriet är ordentligt fastsatt. Så se till att det inte kan åka omkring.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply