Megane 3 DCi 1.5 - "check gearbox" m.m

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
JohanL
Posts: 2
Joined: 13 Aug 2020, 02:18
Firstname: Johan
Surname: Larsson
Location: Köping

Megane 3 DCi 1.5 - "check gearbox" m.m

Post by JohanL »

Till att börja;
Megane Sport Tourer 1.5 dCi
VF1KZ090Exxxxx
Modell 2011

Jag hade problem med att "check anti pollution" dök upp på displayen, det var kvar en ca en månad.

En dag körde jag hem ca 35km, ca 20 minuter med varvtal 3000-3500 hela vägen i hopp att få bort sk*t från EGR utifall detta var problemet.

Kom hem, parkerade och stoppade i nyckeln i tändningen = får nu upp meddelanden "check gearbox" "gearbox temperature high" "check ESP" "check hill-start assist"
Och "check anti pollution" var kvar.

Gick ned till bilen senare på kvällen och då var meddelandena borta - förutom check anti pollution.
Denna lyckades jag nu släcka via en Android-app och min billiga elm327 adapter.
*** check anti pollution syns inte längre, nedåt i tråden handlar nu bara om gearbox m.m ***

Bilen hade inga felmeddelanden på ca 7 dagar med daglig åkning om ca 5-10 mil.

Nu dyker "check gearbox /gearbox temperature high" upp ca varannan/var tredje gång jag stoppar i nyckeln.
När dessa dyker upp så börjar växellådan (tror jag?) att klicka och ha sig, som att den felsöker sig själv - låter jag detta fortgå under ca 10 sekunder kan jag ej starta bilen.. Men startar jag bilen innan den felsökt klart så kan jag starta utan problem..
Och meddelandena försvinner 9 utav 10 gånger efter jag rullat några meter, 1/10 stannar de kvar hela körningen.

Notera att detta kan synas på displayen efter bilen stått hela natten, alltså är allting svalt och temperaturen kan omöjligen vara för hög.

Varför försvinner de ibland och ibland inte?
Varför syns de vissa morgnar när bilen stått stilla 24 timmar?
Efter körning kan jag stänga av bilen, för att sedan stoppa i nyckeln = Inga fel visas.

Att det beter sig på detta vis, samt att den växlar utan problem när den väl startar.. Får mig att tro på el-problem???

Ibland händer det (ovanligt) att växellådan börjar strula under körning - då börjar displayen växla mellan D/N och det blinkar fram och tillbaka.
Ibland blinkar det till 5 sekunder och den kommer tillbaka till D och jag kan fortsätta köra, ibland vill den strula uppemot 20 minuter.
** Detta kan även hända fast bilen stått still under natten och temperaturen orimligen kan vara för hög.

När detta händer kan jag inte starta bilen överhuvudtaget förrän den bestämmer sig att sluta blinka - kan ta uppemot 20 minuter som sagt.

När jag väl kan starta bilen så kör den oftast (9/10) utan problem och ingenting syns på displayen -
notera här att bilen beter sig som att den är helt paj - för att 15 minuter senare kunna rulla 1 timme UTAN problem - växlingen är likadan som den alltid varit utan ryck och liknande.


Jag har fixat databas från DDT2000 och använt "ddt4all" för att kolla igenom allting, däremot kan jag ej verifiera att allting stämmer så det inte är riktiga grejer jag använder.

Det jag uppmärksammat är dock ;
1. "gearbox oil temperature" går aldrig över 40c, den börjar runt 26c och går sakta uppåt.
= fel på sensorn? Fel på min utrustning, eller ska den rent utav stanna på 40c?

2. "clutch 1 & 2 temperature" är 299 grader (!) när bilen stått still hela natten, för att sedan under körning sakta men säkert gå nedåt mot ca 150c (kanske ännu lägre dock har jag ej kort längre)

2a = om temp visar 150c efter en stunds körning, jag stannar och stänger av bilen för att starta om systemet så hoppar de tillbaka till 299 grader - då dyker check gearbox m.m upp.
Då blir det även ->
2b. "gearbox oil temperature" visar 40c,för att gå till 215c,för att sedan gå till -40c, den hoppar då runt däremellan.

3 = när systemet låser sig och displayen blinkar så har en annan parametrar ballat ur
"shift motor 1 & 2 current position" = denna är normalt upp till 10, när systemet låser sig är dessa på -500 vardera.

× punkter 1-3 kan som sagt vara orelevant iom jag ej har ordentlig scanner! ×


På batteriet har jag gjort rent de flesta synliga muttrar/kontaktounkter med WD-40 och sandpapper, jag lät även bilen stå utan batteri 6-8 timmar helt utan effekt.

Batteriet mäter ca 12.5 - 12.6 volt när den stått ett tag - uppemot 13.7v ungefär när bilen är igång.
Har hållit multimetern på "+" och dragit "-" över flera muttrar, på motorn, karossen och andra delar och de visar alla samma volt som när jag testar polerna på batteriet så jorden lär vara OK?


Kan det vara batteriet som är för svagt?
Det är ett batteri från Jula som har 4 år minst på nacken, indikatorn lyser dock grönt på batteriet.
Känns surt att byta batteri mot kostnad på 1000kr om det inte är det som strular.. Men tror ni det kan hjälpa så kör jag på det isåfall



Hjälp!
Vad ska jag ta mig till?



Jag skulle vilja byta växellådsolja - eller iallafall kolla så den inte är bränd (?) och köra en top-up.
Detta verkar dock väldigt komplicerat och jag har ingen aning om vilken olja som kan användas - kan ni hjälpa mig med det?
Jag har en reparationsbok nedladdad men den säger bara "check technical Note..XXXX" vilket jag såklart inte har.

Bor i Västerås/Köping trakten utifall ni vet någon bra Renault-mek / verkstad!!

/skrivet från mobilen, om någonting är oklart så fråga gärna!!
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 3 DCi 1.5 - "check gearbox" m.m

Post by Stymie »

Har läst om liknande fall tidigare som rör just 2010/2011-års modell med automatlåda. Ingen har hittat någon lösning vad jag vet. Rekommenderar att du letar upp en tråd på Renaultforums i UK där detta har behandlats. Skulle tro att du har fel på en tempgivare i lådan. Fel på tempgivare är nog rätt så vanligt då de ofta är byggda av icke-linjära motstånd. De brukar kunna bli tokiga ibland, vilket hänger ihop med att de är känsliga för själva processen för ingjutning. Om det går att byta själv eller inte vet jag inte. Själv hade jag nog lämnat in för felsökning men du kan kolla på bilderna nedan för detaljer om lådan.

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=43356&q=

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=75598&q=
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
JohanL
Posts: 2
Joined: 13 Aug 2020, 02:18
Firstname: Johan
Surname: Larsson
Location: Köping

Re: Megane 3 DCi 1.5 - "check gearbox" m.m

Post by JohanL »

Stymie wrote: 14 Aug 2020, 14:09 Har läst om liknande fall tidigare som rör just 2010/2011-års modell med automatlåda. Ingen har hittat någon lösning vad jag vet. Rekommenderar att du letar upp en tråd på Renaultforums i UK där detta har behandlats. Skulle tro att du har fel på en tempgivare i lådan. Fel på tempgivare är nog rätt så vanligt då de ofta är byggda av icke-linjära motstånd. De brukar kunna bli tokiga ibland, vilket hänger ihop med att de är känsliga för själva processen för ingjutning. Om det går att byta själv eller inte vet jag inte. Själv hade jag nog lämnat in för felsökning men du kan kolla på bilderna nedan för detaljer om lådan.

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=43356&q=

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=75598&q=
Hej, tack för svar och tack för länkarna!
En snabb fråga; Vet du vilken olja som ska användas i dessa lådor?
Verkar ej stå i länkarna som du gav, däremot kanske jag inte lyckas klicka rätt :?


Ja, jo.. dessa "check gearbox" o "Check anti pollution" har jag läst mycket om.
Däremot finns det inga "enkla" fix som jag kan se, har läst dessa brittiska forum och de flesta verkar handla om nytt batteri, se över jorden m.m, detta har jag gjort nu och det löste inte någonting tyvärr.

Skulle åka mot en bekant igår och lämna av bilen så jag kunde arbeta mer på den.. blev stående flera timmar halvvägs dit, som tur är kunde jag rulla in på en parkeringsplats.
Men det var INTE roligt, la en beställning på en ny bil som blir klar nu nästa vecka så slipper jag denna huvudvärk.


Jag kommer att uppdatera tråden med lösning utifall problemet löser sig till slut, ska försöka fixa upp detta så att bilen kan säljas vidare.


Så är det någon annan som har några förslag, skriv gärna! bilen är kvar, och ska försöka lagas.
FernandoPrada
Posts: 1
Joined: 04 Apr 2021, 20:03
Firstname: Fernando
Surname: Prada

Re: Megane 3 DCi 1.5 - "check gearbox" m.m

Post by FernandoPrada »

Hej!

Har en Scenic III med liknande problem. Har du kunnat lösa det?
Post Reply