Clio-09 kondensor och fläktproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
one-
Posts: 3
Joined: 14 Aug 2020, 19:01
Firstname: David
Surname: Knutsson

Clio-09 kondensor och fläktproblem

Post by one- »

Försöker hjälpa dottern med hennes Clio från 09, hoppas att ni kan hjälpa mig att hjälpa henne!

Det är två problem med bilen:
1: kupéfläkten funkar endast i läge 1-3, när man drar upp till 4 stannar den helt. Är det fläktmotståndet som behöver bytas eller är det nåt annat?
2: ac:n ger ingen kyla. Har idag testat att fylla, men det va tydligt att kondensorn läckte. Tänkte beställa en ny kondensor på autodoc, men vet inte om jag ska beställa med eller utan avfuktare? Hur ser jag vilken variant jag ska beställa?

Tacksam för svar :D
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio-09 kondensor och fläktproblem

Post by Stymie »

1. Troligen kontaktstycket till fläktmotståndet som är bränt. Putsa upp om möjligt och se till att kontakterna böjs in lite.

2. vet ej
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
one-
Posts: 3
Joined: 14 Aug 2020, 19:01
Firstname: David
Surname: Knutsson

Re: Clio-09 kondensor och fläktproblem

Post by one- »

Liten uppdatering. Kan konstatera att det blev mer jobb än vad jag planerat från början med att byta kondensorn... kondensorn satt nämligen ihop med kylaren, så det blev till att tömma systemet för kylvätskan oxå. Köpte en ny kondensor/kylare, kostade 2500:- i Sverige, hade gått att få den några hundringar billigare från Tyskland. Bytet gick bra även om det är lite bökigt o trångt trots att man plockat bort så mycket man kan fram på bilen. Allt gick bra o än så länge verkar systemet tätt o kylan fungerar 8)

När det gäller kupéfläkten som inte fungerar på hastighet 4 har jag inte kommit någonstans, det blir nästa problem att ta tag i!
Post Reply