Gnissel/surr vid start fram vid passagerarsidan. Clio II -01

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Gnissel/surr vid start fram vid passagerarsidan. Clio II -01

Post by MisterBister »

Hej!

Tack för tidigare insläpp. Är väldigt novis men köpt en Clio II -01/-02 väldigt billigt med alla dess dink och quirks. Haft den i ca 1 månad och märkte igårmorse när jag startade bilen ett gnissel/surr något pulserande framtill i bilen, tänkte direkt på någon rem av något slag. Vet att kamremmen var bytt -2019 men funderar på vad det möjligtvis kan vara fläktremmen (?). Körde ca 1 km och parkerade och lät bilen stå en stund, sedan vid start var det borta. Men imorse så körde jag till jobbet med lämning av barn och ljudet kvarstod under resan, när jag parkerade var ljudet något lägre.

Försökt att söka mig fram till liknande problem tidigare men hittar inte riktigt samma typ av problem. Finns det någon som kan få en idé? Och om det nu är fläktrem är det viktigt att lämna in för att få åtgärdat omedelbart? Läste någonstans att det var "enkelt löst även för en novis" med rätt hylsnyckelsats.

Edit: Igår eftermiddag när bilen stått i solen hela dagen så var gnisslet borta. Men imorse vid start på morgonen var det åter tillbaka.

Tack för all hjälp.
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Gnissel/surr vid start fram vid passagerarsidan. Clio II -01

Post by Stymie »

Är ljudet varvtalsberoende? (svårt att felsöka ljud över forum)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Re: Gnissel/surr vid start fram vid passagerarsidan. Clio II -01

Post by MisterBister »

Tack för svar och fråga, har försökt att undersöka vidare själv.
Det är inte varvtalsberoende utan har gått ifrån bilen startas tills den stängs av - allra helst vid lite lägre gradantal <15C. Men har testat att spruta på silikonspray på fläktremmen för att se om det kan hjälpa. Men bilen har stått någon dag nu efter det så ska testa mig fram om det är där problemen sitter.

Fick även en tanke av en vän om det kunde vara själva spännrullen, alternativt att fläktremmen behövde spännas eller bytas ut.

Har även sedan gnisslet uppstått hört flera äldre bilar som åkt runt med samma typ av ljud - så kanske lite skadad.
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
MisterBister
Posts: 11
Joined: 27 Jul 2020, 13:17
Firstname: Andreas
Surname: Edin
Location: Göteborg

Re: Gnissel/surr vid start fram vid passagerarsidan. Clio II -01

Post by MisterBister »

Ljudet har varit borta ett tag, men är nu tillbaka.
Vid en service så byttes fläkt/multiremmen då de fann en spricka i den förra. Men efter detta är det här gnissel ljudet uppkommit. Angående frågan om varvtal - så upplever jag att det pågår från bilen startas tills bilen blir varmkörd. Ger det något mer att gå på?
Andreas Edin
Göteborg
Renault Clio 1,4 16V 98hk 01-02 ”Esmeralda” 🟢
Post Reply