Klimatanläggning vägrar kyla Megane -17

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Klimatanläggning vägrar kyla Megane -17

Post by deadhead »

Har en Megane från 2017 som sen början av sommaren haft problem med AC-n. Har garanti kvar så verkstaden har haft den inne i omgångar hela sommaren och har nu bytt kompressor, kondensor, diverse olika rör som läckt i omgångar. Nu sist byttes nån ventil som påverkar kylmedlets gång från gas till flytande (eller om det var tvärtom).
Allt är numera tätt men den vägrar kyla luften som kommer in i kupén mer än litegrann.
Idag när jag pratade med stackarn som försöker få ordning på det så hade han slut på idéer...

Det jag själv reagerat på hela tiden är att även om den inte har kylmedel (det har läckt ut tidigare, därav byten av diverse/alla delar) så har den inte ens jobbat för att försöka kyla ner, dvs fläkten har inte flåsat på som den gjort i en annan bil jag hade för drygt 10 år sen där kondensorn gett upp men kupéfläkten höll på att få bilen att lyfta i sina försök att kyla ner kupén. I den här är det nästan stiltje och då händer det inte mycket.
Nån som varit med om nåt liknande eller har nån idé om vad det kan bero på?

Håller tummarna för att nån sitter på en tänkbar lösning...
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Klimatanläggning vägrar kyla Megane -17

Post by Stymie »

Visar utetemperaturgivaren och kupétempgivaren korrekta temperaturer?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
deadhead
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2019, 20:41
Firstname: Martin
Surname: Rohdin

Re: Klimatanläggning vägrar kyla Megane -17

Post by deadhead »

Det har jag inte reagerat över så det är jag rätt säker på att dom gör. Man blir ju rätt nojig efter ett tag och
reagerar på minsta lilla missljud och annat.

Pratade med verkstaden idag och det verkar nu som att den kompressor dom satte in inte var riktigt som den skulle
så det är bara att hålla tummarna. Igen...
Post Reply