*LÖST* Megane 1 2002 : Klonkande ljud vid start

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
calle_o
Posts: 9
Joined: 30 Mar 2011, 19:15
Location: Gävle

*LÖST* Megane 1 2002 : Klonkande ljud vid start

Post by calle_o »

.
När jag startar bilen (eller bara slår på tändningen) så klonkar det till vänster under instrumentbrädan. Och något som låter som en elmotor hörs. Efter ett antal klonk (ofta 7st) så slutar det av sej själv.
Vindrutetorkarna funkar som dom ska.
- Vad kan det vara?
- Vad sitter det för elmotor till vänster under instrumentbrädan?
Last edited by calle_o on 20 Sep 2020, 19:43, edited 1 time in total.
Calle Olsson
Megane Combi 1,6 16V 2002
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 1 2002 : Klonkande ljud vid start

Post by Stymie »

Säkerligen spjället för recirkulation som låter. Det sitter en liten motor som ska öppna det, men kuggarna i dosan är av nylonplast och brukar gå sönder. Så motorn försöker öppna spjället men när en trasig kugge dyker upp så faller spjället tillbaka. Tyvärr är det inte någon vettig lösning att köpa en begagnad spjällmotor då i princip alla går sönder. Risken är stor att det man köper från skroten är dåligt från början.

Två lösningar
1. Fäst spjället i öppet läge. Du kan då aldrig få recirkulation på luften i kupén.
2. Köp frästa metallkugghjul från en fransman som tillverkar dem (ca 700 kr). Om du väljer detta kan jag leta upp kontaktuppgifterna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
calle_o
Posts: 9
Joined: 30 Mar 2011, 19:15
Location: Gävle

Re: Megane 1 2002 : Klonkande ljud vid start

Post by calle_o »

.
Tack för bra och utförligt svar!! Då saknar jag alltså inte sysselsättning denna söndag! :)
Jag hade just fixat lysande airbaglampa igår när detta problem dök upp. Inga sysselsättningsproblem som bilägare alltså. :roll:
Recirkulation har jag aldrig kört tidigare så det får bli alternativ 1 som lösning för mej. Fastän jag har AC.
Hittade tråden " *Löst* Byte motor recirkulationsspjäll för kupèluft Megane " som gav bra info.
Calle Olsson
Megane Combi 1,6 16V 2002
calle_o
Posts: 9
Joined: 30 Mar 2011, 19:15
Location: Gävle

Re: Megane 1 2002 : Klonkande ljud vid start

Post by calle_o »

.
Sådärja, det blev ändå en skapligt lyckad helg. Först fixade jag airbaglampa, som vanligt orsakad av kontaktstycke under passagerarstol som glappade. Sen kopplade jag ur spjällmotorn med hjälp av tråden jag nämnde ovan. Om jag har förstått saken rätt behöver jag inte fästa spjället i öppet läge. Mitt spjäll låg i nedersta läget när jag kopplade ur spjällmotorn. Kan alltså inte falla längre ner. Och nedersta läget = ingen recirkulation. I alla fall på min Megane med AC. Om jag nu förstått saken rätt som sagt! :)
Calle Olsson
Megane Combi 1,6 16V 2002
Post Reply