Ingen spolarvätska Scenic -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Linkan5
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2020, 20:20
Firstname: Robert
Surname: Lindqvist

Ingen spolarvätska Scenic -04

Post by Linkan5 »

Har sökt i timmar på detta forum men inte hittat någon som har exakt samma fel.
När jag drar spaken bakåt så hör jag en pump surra men kommer inget på fram- eller bakruta.
Däremot kommer det på strålkastarna.
Jag har tagit bort pumpen som sitter på framsidan av tanken, det går in en elkabel och 2 slangar.
När den är urkopplad så hörs ändå en pump när jag drar i spaken, så jag antar att det finns 2 pumpar.
Är det en för rutor och en för strålkastare?
Har letat säkring men hittar ingen, antar att den sitter bredvid batteriet nånstans, ingen lek att komma åt dom säkringarna.
Linkan5
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2020, 20:20
Firstname: Robert
Surname: Lindqvist

Re: Ingen spolarvätska Scenic -04

Post by Linkan5 »

Problem löst. Den sitter 2 pumpar nertill på behållaren, den främre (närmast kofångaren) är för strålkastarna.
Den bakre som man kommer åt genom att släppa på innerskärmen vid höger framhjul är den som är till vindrutan och bakrutan. Jag böt den (biltema) sen funkade det. Jag blev förvånad eftersom jag har googlat som en galning men enligt alla forumtrådar, svenska som engelska, youtubevideor etc så säger alla att det är den främre pumpen som är till vindrutan, men så var det inte på min bil. Tänkte bara skriva det om någon mer råkar ut för samma fel.
Anledningen att jag inte hade spänning fram till den främre pumpen är att den går bara om bilen är startad.
Post Reply