För höga avgasvärden

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tripple4000
Posts: 1
Joined: 29 Oct 2020, 13:05
Firstname: Daniel
Surname: Hamawandi

För höga avgasvärden

Post by Tripple4000 »

Hejsan alla Renault ägare.

Jag är i behov av svar gällande ett fel på min Renault Clio årsmodell 1999 1.4 RT och hoppas innerligt att kunna få något svar som kan hjälpa mig att åtgärda detta fel eftersom det resulterade i nedslag på besiktningen tidigare idag

Den har för höga avgasvärden och men bara lite för höga och därför så har jag en tro om att det inte är något omfattande och stort fel som tex utsliten motor eller liknande och undrar därför nu om någon annan stött på samma problem och åtgärdat det och kan berätta för mig hur du/ni löste det? Det vore mycket tacksamt då det besparar mig massa onödiga felsökningar som jag inte har ekonomi för och som kan leda till att jag inte har råd och behöver skrota bilen så alla svar kan vara avgörande.


Jag älskar verkligen denna bil och vill behålla den och inte behöva skrota den i onödan pga ett kanske trivialt fel.

Allt gott Daniel.
Linkan5
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2020, 20:20
Firstname: Robert
Surname: Lindqvist

Re: För höga avgasvärden

Post by Linkan5 »

Jag hade en gammal Golf förut som jag fick det på. Fick tipset att tanka i ca 10 liter etanol, se till att motorn är riktigt varm när du besiktar om. Ska man vara mer seriös så kan det hjälpa med att byta tändstift och luftfilter.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: För höga avgasvärden

Post by Stymie »

Byt olja, oljefilter, luftfilter, tändstift samt kolla av att du inte har läckage i avgassystemet. Lite etanol i tanken kan också hjälpa men löser inga grundfel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply