Vibrationer vid acceleration

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tommy.engman
Posts: 3
Joined: 21 Dec 2020, 22:40

Vibrationer vid acceleration

Post by tommy.engman »

Hej,

Köpte precis idag en Renault Grand Scenic 2018 uppe i Stockholm. Bor i Göteborg så har under kvällen kört ner den.
Första 30 milen ungefär gick bilen perfekt, men sedan började den vid acceleration och i uppförsbackar att vibrera/låta. Låter ungefär som när ABS:en får jobba för fullt vid dåligt underlag, men det var bra före ute.
Tror jag har lokaliserat ljudet till vänster fram, men det är lite svårt när man är själv i bilen som alla vet.

Skrapljudet uppstår i ungefär en sekund, sedan tyst i en sekund, sedan skrap i en sekund etc. fram till man slutar accelerera eller köra i uppförsbacke. Det spelar ingen roll om jag kör i 20 km/h eller 100 km/h, samma ljud.

Har efter lite sökande kommit fram till att ett troligt fel är drivaxeln, men är det verkligen möjligt efter 5000 mil på en två år gammal bil?

Om det är drivaxlarna, gäller nybilsgarantin på det fortfarande?

//Tommy
tommy.engman
Posts: 3
Joined: 21 Dec 2020, 22:40

Re: Vibrationer vid acceleration

Post by tommy.engman »

Uppdatering:
Det är med all sannolikhet växellådan som strular på något sätt, men ge gärna feedback på lösningar/byte andra möjligheter.

Inget märks förrän bilen gått runt 15 mil, men när den är riktigt uppvärmd uppstår problemen.

På växel 3 5 samt 7 så hoppar varvmätaren upp och ned hela tiden, och det är slitet av detta som jag hör varannan var tredje sekund. Varvmätaren hoppar upp 400 varv ungefär och bilen tappar all kraft i någon sekund, sedan när varvmätaren nått normal nivå så får bilen kraft i några sekunder igen. Detta händer även när jag växlar manuellt med automatlådan, så har inget med växlingarna att göra.

Har någon några synpunkter eller så innan jag ringer verkstaden för att boka tid?
tommy.engman
Posts: 3
Joined: 21 Dec 2020, 22:40

Re: Vibrationer vid acceleration

Post by tommy.engman »

Och nu dog den helt, vet ej om det är relaterat men...

BIlen gick att köra i morse, parkerade den efter 1 km utan att något speciellt hände.
En timma senare när vi skulle åka därifrån startade dock inte bilen alls. Elen är ok, men precis när startmotorn ska starta så släcks instrumentpanelen och motorlampa tänds.
Försökte starta den med startkablar, men inget hjälpte. Bärgare tillkallades, men inte heller de fick liv i bilen.

Bärgad till verkstad nu iaf... men ingen aning vad som pågår med bilen.

Någon som kan tänkas veta? :)
Post Reply