Mystiskt problem Megane -00

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Mystiskt problem Megane -00

Post by racer2racer »

Har en Renault Megane -00 som för andra gången uppvisar ett mystiskt problem.

Första gången det händer står jag vid ett stoppljus och plötsligt börjar en hel del lampor lysa på instrumentpanelen, bl.a abs-lampan. Slog av tändningen för dylika problem brukar ju lösa sig då. Döm om min förvåning när jag försökte starta den och det var som om batteriet var urladdat, orkade bara ett varv.
Fick hjälp att bogsera och den startade direkt. Sedan inga problem men jag köpte ett nytt batteri i alla fall.

Nu i kväll då jag hade parkerat bilen började abs-lampan lysa och samma sak hände, slog av motorn och sedan är det som om batteriet är urladdat och drar bara ett varv sedan dött. Alla lampor på panelen och halvljuset funkar som vanligt......
Johnny Bergquist
racer2racer
Posts: 8
Joined: 21 Jul 2008, 12:59
Location: Luleå
Contact:

Re: Mystiskt problem Megane -00

Post by racer2racer »

Fortsättning på tidigare inlägg...........

Väntade en timme och provade igen och den startade utan problem. Körde ca 500m och och stod still på tomgång, då började abs-lampan och serv-lampan att lysa och strax därefter började en hel del lampor att lysa. Märkte då att instrumentpanelen och halvljuset blev svagare så jag körde tillbaka till parkeringen.
Där började jag varva upp motorn lite extra och plötsligt slocknade alla varningslampor och instrumentbelysningen och halvljuset återgick till normal styrka. Åkte då iväg och körde en stund utan några problem alls..........
Attachments
IMG_9369.jpg
IMG_9369.jpg (131.25 KiB) Viewed 821 times
Johnny Bergquist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Mystiskt problem Megane -00

Post by Starbright »

Mät vad du har för spänning på batteriet när motorn står på tomgång.
gärna med alla förbrukare på. Verkar vara dålig laddningsspänning om du frågar mig.
Konstigt att inte laddningslampan lyser. Men allt tyder på att spänningen sjunker när bilen står på tomgång.
Slitna kol i generatorn är min gissning.
Johnny Söderström
Post Reply