Kangoo vägrar starta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Kliffordsson
Posts: 3
Joined: 07 Jan 2021, 09:27
Firstname: Pelle
Surname: Kliffordsson
Location: Hofors

Kangoo vägrar starta

Post by Kliffordsson »

Hejsan!
Nu är mina idéer slut vad det gäller felsökning!
Köpte för en tid sedan 2st kangooer eller Kubistarer, men det är ju Kangoo...
En som inte starta och en som är trasig...
Den som inte startar har jag felsökt i många timmar men utan framgång.
Problemet yttrar sig som så att den inte får upp något dieseltryck i railen. Live data säger mellan minus 2 och minus 6 Bar. Har provat med 2 olika pumpar och kontrollerat att samtliga sensorer och givare har de värden verkstadsboken föreskriver.
Har bytt och programmerat in andra spridare. Har provat leak down test men får inte ut en droppe från någon spridare.
Har testat bränsletrycksventilen och den håller de värden den ska och solenoiden drar.
Finns inga felkoder mer än lågt bränsletryck i railen efter ca 7sek på starten (av förklarliga skäl...)
Lågtryckssidan är tät och helt tömd på luft.

Är det någon här som har en idé?
Tack på förhand!
//Pelle Kliffordsson Hofors
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kangoo vägrar starta

Post by Starbright »

Fungerar railtrycksensorn?
har du 5 volt, jord och en lägre volt signal när kontakten sitter på?
Pröva byt railen mellan bilarna? ( om det är samma motor ofc)
Är det 1 eller 2 punktsregulering på systemet? Om 2 punkt kollat båda reguleringsventilerna?
Dvs tryckreguleringsventil på pumpen och tryckreguleringsventil på railen.
Johnny Söderström
Kliffordsson
Posts: 3
Joined: 07 Jan 2021, 09:27
Firstname: Pelle
Surname: Kliffordsson
Location: Hofors

Re: Kangoo vägrar starta

Post by Kliffordsson »

Jag har mätt upp signalerna till railtryckssensorn och de stämmer enligt verkstadshandboken. Det som jag kan tycka är lite konstigt är att live värdet jag får är minus 2 till minus 6 Bar i railen. Det borde ju ändå vara 0 eller 1 Bar.
Så fort jag tar bort anslutningen till sensorer och ventiler får jag felkod, vilket jag tolkar som att signalerna finns där.
Råkade montera en pump en kugg fel och fick direkt felkod på att det inte lirar mellan kam och vev, så allt är som det ska där.
Har en ventil i högtryckspumpen men bara en sensor/givare i railen, alltså troligtvis en 1 punktsreglering.
Har inte provat att byta rail. Tänkte att det inte kan bli fel på en sådan eftersom det egentligen bara är en fördelare av bränsle, men kan de gå sönder så är det ju värt att prova!
Tack för dina förslag!
Fler är välkomna!

//Pelle Kliffordsson
Post Reply