Hur justerar man vertikalt halvljuset på megané -04?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Hur justerar man vertikalt halvljuset på megané -04?

Post by Renault2004 »

Hejsan!

Jag fick ombesiktning på bilen gällande att strålkastarljuset var för lågt samt att bilen va "pittögd". :shock: Ljuset går för långt åt vänster. [smilie=117.jpg]

Jag vet hur man justerar vertikalt men inte horisontellt. Var gör man det? Var sitter den justerskruven, i vilket hål vid strålkastaren? Uppe undee huven eller undertill genom kofångaren? Gärna en bra förklaring för jag hittar inte vertikaltjusteringen ens på en enkel sökning. [smilie=001_07.gif]

Bilen är en renault megane 1,6 16v -04 kombi. :D
Tack!
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur justerar man vertikalt halvljuset på megané -04?

Post by Stymie »

Har dessvärre Xenon på min så det är troligen annorlunda, men kolla efter 8mm sexkantsskallar (vita i plast).

Kanske är bara lampan felmonterad? Inte ovanligt efter lampbyte. Ser massor av Mégane II med antingen trasiga halvljus eller sådana som pekar toksnett.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply