Styrväxel hjälp med byte ev.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rickard.andersson
Posts: 2
Joined: 17 Feb 2019, 01:50

Styrväxel hjälp med byte ev.

Post by rickard.andersson »

Har en sprillans ny styrväxel liggandes som är komplett med styrstag osv.

Anledningen till inköpet var pga att jag upplevde att bilen (Mégane 3 2012:a, 90hk 1.5dci) kändes huggig i små ratt utslag räknat från centrum hållning rakt fram, styr man svagt vänster så stannar ratten kvar där (och bilen fortsätter såklart styra ditåt) och behöver lite handkraft för komma till nollpunkten igen. Aningens jobbigt hålla på med korrigera tillbaka till nollläget när detta är styrvinklars uppgift. Nöjet köra bil blir mer en kamp om kunna köra stabilt, vilket är mentalt påfrestande.

När jag har bytt de yttre styrlederna så kände jag på styrstaget, detta satt väldigt hårt när jag ville vicka det upp o ner o hit och dit. På nya styrväxeln märkbar skillnad och går lättare röra i olika led.

Så Frågan jag ställer mig är 2st. Första frågan är om att kan det vara stumheten i inre leden som gör att jag måste hjälpa ratten tillbaka, det känns som när det väl påverkats via ratten som ett hinder lossnat och det går mjukt igen tills ett nytt ändläge intagits.

Fråga 2, Söker någon vänlig och inte allt för dyr kille/tjej med 2 pelarlyft för få ner subframen och då byta min kompletta styrväxel. Jag bor i Markaryd men åker gärna till Helsingborg/Hässleholm etc för hjälp. Begränsad budget men mitt bud ligger på 3000 för jobbet.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Styrväxel hjälp med byte ev.

Post by Stymie »

Det elektriska styrservot (antar jag att det är) är känt för just det felet med 'hackande' styrning. Det kan även vara lagren i stötdämparna som är slut.

Bild på styrningen:
https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=29466&q=
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply