Felmeddelanden

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Vallon
Posts: 2
Joined: 06 Apr 2021, 20:26
Firstname: Gunnar
Surname: Eriksson

Felmeddelanden

Post by Vallon »

Är tämligen nyanländ här, och jag tänkte börja med att slänga ut en fråga om ett problem som jag inte kunnat avhjälpa:
Jag köpte nyligen en Kangoo Express 1,5 dCi 2011. Är på det hela taget nöjd med den sånär som på en liten detalj. Jag får hela tiden felmeddelandet "Low Battery". Misstänkte naturligtvis generator/regulator eller batteriet. Trots byten av dessa enheter kvarstår problemet. (Systemspänningen ligger konstant på 14,6V med motorn igång). Det originella är att meddelandena dyker upp med exakt(!) 12 minuters mellanrum. Det spelar ingen roll om jag kör eller står stilla. Hastighet eller sträcka gör ingen skillnad.
Enda sättet att kvittera felmeddelandet är att stanna och stänga av motorn, vänta ett par minuter och sedan starta igen. Efter 12 minuter är det bara att börja om igen.

Vad är det som kan tänkas pågå? Var ska man börja felsöka? Vad händer om jag ignorerar varningen och kör vidare? Kommer bilen att gå in i "limp mode"?

Alla Idéer är välkomna.

//G E
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Felmeddelanden

Post by Stymie »

Du kan säkert köra vidare utan att den går i Limp Home. Det kan vara fel på spännings-/strömövervakningen om det sitter en sådan vid batteriet.

https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... d=28498&q=
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply