Nyckelkort funkar inte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Nyckelkort funkar inte

Post by tiso »

Häromdagen gick det plötsligt inte att låsa/låsa upp Lagunan med nyckelkortet. Trodde givetvis det var batteriet som var slut, satte därför i ett nytt - men det funkar ändå inte (den lilla röda lampan på kortet lyser när man trycker på knapparna, men det är också allt....). Det nya batteriet är OK, det funkar i reservnyckelkortet. Har givetvis också försäkrat mig om att batteriet sitter rätt....

Är det bara att stolpa in på närmaste Bilia och få (få och få, det lär nog kosta en del gissar jag[V] ) ett nytt eller kan det vara något annat? Reservnyckelkortet funkar ju hur bra som helst....
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Koppla loss batteriet och vämta 2-3 min och sedan på igen... Har funkat hos en del. Det är motagaren som flipprat ur. /Christer
docbay
Posts: 11
Joined: 23 Sep 2008, 21:13
Location: Tidaholm

Post by docbay »

Hej
Vet inte om du/någon är intresserad men testade ett suveränt tips på mina nyckelkort som var väldigt tröga, i stort sett oanvändbara att låsa/låsa upp med. Ta ur nyckeln och spraya lite elektronikspray i hålet, sedan ett lätt och försiktigt blås med tryck luft. Kalas, funkar klockrent
Sture Wik
ahill
Posts: 5
Joined: 24 Oct 2008, 13:52
Location: Vittinge

Med rätt utrustning går det lätt att laga

Post by ahill »

Hej, vi köpte vår laguna förra året begagnad, och de två kortnyklar vi fick med var inte bra. Ett la av fort och det andra inte kort efter. Som tur var så är min käre far radiotekniker/elektriker för svagströmsutrustning så vi öppnade upp ett kort i hans verkstad och konstaterade fort att: den lilla "knappen/switchen" som trycks in när du vill öppna resp stänga är av usel kvaliet och lossnar från kretskortet (vilket det hade gjort i mitt fall). Flera lödningar var också dåliga eftersom kortet böjs lite vid en längre tids använding (vid tryck och dylikt). Vi lödde om switchen och piffade upp de andra lödningarna. Sedan var det bara att limma ihop och nu funkar båda korten hur bra som helst. Tog 45 min och jag tror vi sparade en ansenlig summa pengar. Hör av dig om du vill att han ska titta på korten. Kan postas till hans serviceverkstad. /Anders.
Anders Hillbom
Post Reply