Startproblem Megane -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Ville bara avrapportera att Meganen har startat helt felfritt sedan mitt sista inlägg.

Skumt.
peking
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2005, 17:38

Post by peking »

Har haft samma problem med min Laguna 2,0s 16V. Ta och häll i en vätska som heter Red Line anti freez nånting det är en olja som stoppar isproppar och smörjer bensin pumpen! Ett litet tips om man vill [:D]
sssboj
Posts: 1
Joined: 30 Mar 2005, 06:55
Location: Sweden

Post by sssboj »

Hej på er!

Efter några förbryllande veckor känns det bra att ha hittat till detta forum. Precis som författaren till detta ämne har jag startproblem med min Mégane Classic -99. Symptomen är i princip identiska och jag misstänker också fukt.

Händelseförlopp:

Parkerade bilen på kvällen efter sedvanligt trogen tjänst. På moronen efter går det inte att starta. Allt ser ut som det ska på instrumentpanelen, startmotorn går men inte en tendens att tända. Jag gnuggar på lite men ger snart upp. Följande dag gör jag ett nytt försök med samma resultat. Sen får bilen stå ett par dagar och på söndagen tar jag med mig en kompis som kan lite mer än jag om bilar för att analysera problemet. Jag sätter mig i för att förevisa problemet och bilen går igång som om inget har hänt! Bilen har då stått i vårsolen med plussgrader. Glad i hågen kör jag bilen problemfritt i en vecka.

Söndagen 27/3 är det dags för en tvätt (även underredsspolning). Bilen funkar klockrent efter tvätten men dagen efter uppstår problemet igen. Jag kollar då alla kablar jag vågar rycka i men utan framgång. Tisdag 29/3 på eftermiddagen är det dags för ett nytt försök när bilen stått i relativt torra uteförhållanden. Bilen går igång med ytterst små protester. Nu är det 30/3 och bilen startade som vanligt i morse.

Jag vore tacksam för en fortsättning på detta ämne med förhoppning att vi kan gå till botten med problemet. Jag litar inte direkt på min bil just nu och det är precis det jag vill ha ut av min bil - tillförlitlighet.
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Hej!

Låter likt. Jag hade inga problem så länge det var minusgrader, förutom vid ett tillfälle (beskrivet ovan). Fick problem igen efter mitt senaste inlägg vid två tillfällen då det varit kallt på natten och tinat på morgonen (+grader). Har inga problem nu vid +grader. Misstänker fukt i tändsystemet. Ska försöka blåsa rent runt tändstiften med tryckluft.
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Thomas!
Gjorde du nått spec, eftersom den nu startat problemfritt?
Jag har åxå lite problem med min Scenic, den startar, men det går segt på morgonen, läs gärna min tråd här på forumet.
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Hej!

Nej, jag har inte gjort något speciellt. Jag har dock fått ett startproblem vid varm motor samt varmgrader ute (i fredags). Jag gjorde ett antal startförsök utan att lyckas. Jag provade sen bara att öppna tanklocket och stänga det igen (ibland är det vakuum?). Sen startade den direkt och spann som en katt. Jag kan inte säga om det var det (vakuum) som var problemet eftersom jag tycker mer och mer att startproblemen kommer helt slumpmässigt. Nu startar den dock i alla fall väldigt ofta och jag har sällan problem. Jag har också kört i en flaska med "ignition engine cleaner" men vet inte om det har någon inverkan.

Summan av allt är att jag inte vet. Det kan vara allt från att bensinpumpen börjar bli dålig eller att tändsystemet behöver rengöras. Den ska in på service i slutet på denna månad. Jag ska påtala det hela och höra om de kan kolla vad det kan vara.

T
Bullen
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Bullen »

Hmmm, har åxå lekt med den tanken lite......bra att du kom på det!
Skall kolla upp detta....

TACK!
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Denna tråd behöver lite uppdatering.

Själv har jag nya data. Jag har fått startproblemet oftare den senaste tiden, även om den till sist kom igång. Idag fick jag dock det sedvanliga problemet med hackande, vibrerande och orkeslös motor. En tändspole!

Jag bytte alla mina tändspolar för en ganska lång tid sedan som gick på förlängd garanti (Renault). I slutet på förra året gick en tändspole igen (tvåans cylinder) som verkstan bytte. Idag åkte jag till Volvo och köpte en tändspole (dyr...) och chansade på 4:ans cylinder. Ur med tändkabeln, ut med tändspolen med en torxskruvmejsel. I med den nya och vips så fungerade motorn perfekt igen. 5 minuters jobb. Håller tändspolarna ca 7-8000 mil kanske? Min bil har gått 16000 mil nu.

Jag noterade också att bensinförbrukningen gått ner när jag körde hemåt från jobbet.

Nu återstår två "gamla" tändspolar på 1:ans och 3:ans cylinder. Jag kanske byter dessa om jag kan köpa dem billigt på något sätt (AutoFrance?).

Om "dåliga" tändspolar skulle vara grunden till startproblemen återstår att se. En helt död tändspole gör ju att en cylinder inte tänder, men jag vet inte om en tändspole som är dålig också kan orsaka startproblem. Någon som vet?

T
FOX
Posts: 4
Joined: 02 Mar 2005, 14:10
Location: Sweden

Post by FOX »

Har haft samma problem med min Megane-99. Jag var till Renault i Uppsala ock dom läste av felkoderna i datorn (gratis), det var TÄNDINPULSGIVAREN som krånglade. Den sitter ovanpå svänghjulskåpan mellan motor ock vx-lådan (ca 4-5 cm lång pinne) med 2st 10 mm bultar, lätt att byta. Kostar ca 500-600 kr. Kolla bara att du får rätt givare det finns 4 olika att välja på. Ett tips att starta med är att göra rent elkontakten till givaren (ett vanligt kontaktstycke).
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Mycket bra tips! Jag försökte som hastigast i morse att kolla var den sitter men blev osäker. Sitter eldetaljer/givare lite här och var.

Bilen går nu "hyfsat bra" efter tändspolebyte även om den faktiskt haft ett kortare startproblem en gång, så jag litar inte fullt ut på den. Tändinpulsgivaren är ju ett hett tips och jag tänkte försöka rengöra kontakterna till att börja med.

T
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Dags att väcka denna tråd till liv...

Jag fick ett startproblem idag och öppnade motorhuven och rörde lite på kontakten till tändimpulsgivaren. Sen startade den direkt.

(Hittade denna inte först men en bilkunnig pekade på den och den sitter lite "illa" till, gömd bakom några slangar.)

Sannolikt är tändimpulsgivaren dålig eller att det är dålig kontakt.

Tack för tips om tändimpulsgivaren!

T
emwmsve
Posts: 9
Joined: 03 Jun 2004, 08:51
Location: Sweden

Post by emwmsve »

Hej Thomas.

Har exakt samma problem som du har (haft?), skulle bara vilja veta om du har bytt tändimpulsgivaren och om det fungarade?

Mvh Marcus
Thomas_A
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2004, 23:06

Post by Thomas_A »

Hej!

Konstigt nog har bilen fungerat helt felfritt under vår/sommar. Det enda jag gjort är att jag rört runt lite på kontaktstycket, efter jag identiferat var den sitter (nån gång sen senaste inlägget). Den sitter bökigt till, men jag planerar att rengöra kontakten vid tillfälle, det ser lite smutsigt ut runt givaren.
emwmsve
Posts: 9
Joined: 03 Jun 2004, 08:51
Location: Sweden

Post by emwmsve »

Hej, ok det låter ju som om det skulle kunna vara detta då...

Är inte så haj på motorer, så kan du förklara lite mer exakt var den sitter??

// M
Post Reply