Startproblem Megane -99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

juniman63
Posts: 1
Joined: 01 Jan 2012, 17:20
Location: Landskrona

Re: Startproblem Megane -99

Post by juniman63 »

Hej! Min dotter hade samma problem med sin Megane -99 och pratade med AutoFrance i Helsingborg som sa att rör lite på kablarna eller kontakten till tändlägesgivaren och vips så stannade bilen. Rörde på dom igen när hon startade och bilen startade. Hade köpte en när jag var hos AutoFrance, kostade 295kr och bytade denna och man märkte att det inte var något glapp i kontakten längre. Bilen går som en klocka efter detta.
Hade pratat med andra om detta problem och även en mindre verkstad men fick olika förslag på vad som kunde vara felkällan.
Greger andersson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startproblem Megane -99

Post by Starbright »

Det jag inte inte riktigt kan förstå är hur problemet kan försvinna av att byta själva givaren.
(om nu själva givaren inte är själva problemet ofc) men med tanke på att felet försvinner av att vicka lite på kontakten misstänker jag ju såklart glappkontakt.

Givaren har 2 st hanstift inuti sig, på den sitter givetvis själva kontaktstycket , vilket i sin tur innehåller 2 stift, närmare bestämt hon-stift.

När hon-stiftena blir utslitna och börjar glappa, dvs förlora kontakten med själva givarens stift, så kommer bilen antingen stanna eller vara svårstartad med jämna mellanrum, oftast vid varm motor.

Om nu inte själva givaren är den felande länken, utan startproblemen beror på en "glappande" kontakt, hur kan allt bli bra när själva givaren byts ut? jag bara undrar :)

Vad jag brukar göra i sådanna här situationer är att jag lossar på kontaktstiften inuti själva kontaktstycket och trycker ihop själva kontaktytorna, så att när man sedan klickar på kontakten på givaren, får en god kontakt igen, dvs hon-stiften trycker ordentligt mot han stiften på givaren.

Detta är givetvis en lågbudgetlösning. Hellst skall den gamla varianten av Svänghjulsgivare bytas ut mot en ny variant.

Renault har tagit fram en ny givare som är BLÅ till färgen. Man byter dessutom ut originalkontaktens kontaktstycke mot ett nytt blått, som man skarvar på dem gamla kablarna. Har aldrig bytt ut en sådan givare eller haft problem med att kunna starta bilen. Så jag antar dem fungerar mycket bättre.

Har nu problemet ej återkommit efter ni bytt givare, ja då är det ju frid och fröjd, men jag kan som sagt personligen inte förstå hur exakt problemet kunde lösas utan att fixa hon stiften :)

Ngn som har en enkel förklaring ?

Vh Johnny
Johnny Söderström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startproblem Megane -99

Post by Stymie »

Starbright wrote:
Ngn som har en enkel förklaring ?
Kan ju vara så att stiften är någon tiondels millimeter tjockare på den nya givaren? :roll:

Eftermarknadsprylar har sällan 100% passform men är oftast tillräckligt bra. Framförallt är ytorna rena så det ger bättre elektrisk kontakt än så länge. Håller med Starbright i övrigt. Det är lätt att bota symptom, men roten till det onda är nog själva kontakten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Startproblem Megane -99

Post by Dennis »

Den gamla kontakten (svart) passar ju inte i den nya givaren (blå) Är det inte så att Benny sålt både givare och kontaktstycke?

Min uppfattning är att det bildas oxid mellan kopparkardelerna och klämmytan i stiften i kontaktstycket.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply