ABS, STOP SERVICE och Helljus

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Tony »

På clio -02 skall hastighetsmätaren få sin signal från abs, om nu hastighetsmätaren beter sig konstigt, abs lampa lyser, så håller jag med dennis ABS krans..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Dennis »

Tony wrote:På clio -02 skall hastighetsmätaren få sin signal från abs, om nu hastighetsmätaren beter sig konstigt, abs lampa lyser, så håller jag med dennis ABS krans..
Starbright Johnny! Jag har inte kommenterat men håller med om att ABS kransar fram på Clio är vanligt förekommande fel. Dock verkar det vara fler lampor som lyser än det brukar göra för bara kranshaveri. -Typ larm på för låg vätskenivå också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jonatan
Posts: 18
Joined: 09 Mar 2014, 13:20
Location: Lilla Edet

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by jonatan »

Dennis wrote:
Tony wrote:På clio -02 skall hastighetsmätaren få sin signal från abs, om nu hastighetsmätaren beter sig konstigt, abs lampa lyser, så håller jag med dennis ABS krans..
Starbright Johnny! Jag har inte kommenterat men håller med om att ABS kransar fram på Clio är vanligt förekommande fel. Dock verkar det vara fler lampor som lyser än det brukar göra för bara kranshaveri. -Typ larm på för låg vätskenivå också.
Mm... jag försöker kolla så mycket jag klarar själv (Är lite rörelsehindrad tyvärr) Hur lätt ser man kransarna ? Räcker det att ta bort hjulet eller ?
Jonatan Danielsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Dennis »

Ja! de sitter på yttre drivknutarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
jonatan
Posts: 18
Joined: 09 Mar 2014, 13:20
Location: Lilla Edet

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by jonatan »

Joakim16v wrote:Låter som jordfel någonstans..
Mm jag tycker oxå det låter som jordfel... :?
Dennis wrote:Ja! de sitter på yttre drivknutarna.
Ok, bra då vet jag.

**************************************************

BTW Vad är det för säkringar/relän som finns i "plastburken" bredvid batteriet precis :?:
Jonatan Danielsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Robin »

ABS givaren är väl den som mäter hastigheten. Gå igenom alla fyra givare. kolla kablage. Annars måste du in med datorn för att hitta den felande givare.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
jonatan
Posts: 18
Joined: 09 Mar 2014, 13:20
Location: Lilla Edet

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by jonatan »

Robin wrote:ABS givaren är väl den som mäter hastigheten. Gå igenom alla fyra givare. kolla kablage. Annars måste du in med datorn för att hitta den felande givare.
Sitter dom givarna lättåtkomligt ?

BTW jag skrev fel ang årsmodell här, det är en -01 och inte -02 som jag skrev... sorry... :?
Jonatan Danielsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Robin »

Dom sitter såpass lättillgänglig att man kommer åt dom bra om man tar bort hjulet.

Fram kan det kanske gå om man vrider hjulet. Men rekommenderar att du tar bort hjulet.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
jonatan
Posts: 18
Joined: 09 Mar 2014, 13:20
Location: Lilla Edet

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by jonatan »

Vilken sida sitter givaren som går till hastighetsmätaren, höger eller vänster ? Tänkte börja på den sidan för det känns ju mest logiskt att felet är där eftersom just hastighetsmätaren bete'r sig som den gör... :roll:
Jonatan Danielsson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ABS, STOP SERVICE och Helljus

Post by Tony »

jonatan wrote:Vilken sida sitter givaren som går till hastighetsmätaren, höger eller vänster ? Tänkte börja på den sidan för det känns ju mest logiskt att felet är där eftersom just hastighetsmätaren bete'r sig som den gör... :roll:
inbyggd i abs, men abs känner av hastigheten via kuggkransar vid varje hjul, därför måste alla kuggkransarna vara ok.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply