Laddning på Clio -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Laddning på Clio -96

Post by caca7566 »

Hej

Nu är det dags igen - laddningskrångel på clion!!!

Airbaglampan började lysa under färd tidigare idag och i somras när den gjorde det var det ett tecken på att generatorn börjat bete sig konstigt. Då lämnade jag in på renovering (felet var att jag mätte upp den till att ladda ca 5 V, generatorverkstaden sade att den "funkar ibland" när de bänkade den) och fick tillbaka en renoverad generator i tillsynes nyskick. Nu ett halvår senare är verkar laddningen alltså spöka igen, hittills bara med ovanstående krångel. Jag mätte över batteriet när jag kommit hem (då hade f.ö airbaglampan slocknat) och då hade jag 14.4 V på tomgång (ok enl Haynes) men när kärringen varvade upp den till 3000 varv (det var i alla fall vad jag sa åt henne att varva till ;) så fick jag 16.2 V. Hittar inget referensvärde på vad spänningen skall vara vid varvad motor - någon som har det? 16.2 V känns rätt mycket. Batteriet hade strax över 14 V i spänning när jag stängt av motorn. Någon som har nån aning om felet? De som renoverade generatorn gav 1 års garanti så de får väl fixa den igen, om det nu är generatorn....

mvh Calle
Calle Carlsson från Nora
ior69
Posts: 123
Joined: 24 Nov 2007, 09:35
Location: Värnamo

Post by ior69 »

Hej! En generator ska inte ladda mer änn 14 volt .
Laddar den mer så överladda den och kan skada andra komonenter i bilen som styrenheter.
Mats Fredriksson Ort Värnamo
Renault Cotech
Renault Laguna II 2,0T -03
Renault Twingo -98
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Mät med en annan voltmeter för att utesluta felvärde.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

Dennis wrote:Mät med en annan voltmeter för att utesluta felvärde.
Ja ska kolla det när jag kommer över en annan voltmeter. Jag har en extra kupefläkt från Feltema som går på 12 V. Den funkar inte längre för jag upptäckte att kontakten smält (!) och deformerats i ciguttaget så den får inte kontakt längre. Säkringen är dock hel. Kan något sådant bränt en diod el liknande i generatorn?

mvh
Calle Carlsson från Nora
Post Reply