Förångare AC megane 1 årsmodell 2003

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Förångare AC megane 1 årsmodell 2003

Post by 588 »

Fick tillbaka min bil idag ifrån läcksökning, provtryckning av AC-systemet. Ska tydligen vara läckage i förångaren. OK tänkte jag och frågade vad det kunde kosta. Fick till svar 12 000:- ?? för ett aluminiumbatteri samt vaccumsugning, påfyllning??. Någon annan som har ett tips vad man kan göra eller har någon bra kontakt ? detta skedde i norrköping, ska ringa runt i morgon och kolla vidare, jag tycker det låter otroligt dyrt, vad kostar isf ett kompressorbyte ???. Har även haft ett antal lagunor och har fortfarande en kvar, de har rullat 22-30 000 mil utan problem. Är det ett rimligt kostnadsförslag jag fått ?, tacksam för svar

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jag skulle ta kontakt med Renault, har du tur kan du få en del på Good will,det måste nästan ha varit ett ursprungligt fel.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Enligt Renault Dialogys så skall arbetsmomentet ta 8,4timmar inklusive tömmning, fyllning,täthetskontroll samt kontroll med Clip.

Att förångare är trasig är ovanligt,då den sitter skyddad inne under instrumentbräda,betydligt vanligare att kondensorn ger upp.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

jag tycker det låter otroligt dyrt, vad kostar isf ett kompressorbyte ???.
Det är i alla fall ett betyldligt enklare ingrepp. Inget roligt alls att byta förångare. Hela instrumentbrädan ska ut. SUCK!
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Jag igen

Post by 588 »

Har provat att ringa renault angående eventuell "good will" inget svar ännu. ni pratar om att förångaren sitter under instrumeneten ? jag tycker det ser ut som man kan plocka förångaren ifrån motorutrymmet, sitter ju direkt efter kupéfiltret ? eller måste man ta det underifrån ? . OBS det är ingen megane 2 där kanske det är annorlunda. Har även ringt runt till lite andra ac servicecenter, kan kanske göra det något billigare. Tack för tipsen jag fått skriv gärna om ni kommer på något annat hett tips. Funderar nästan på att riva isär det själv och kolla och sedan få någon som vaccumsuger och fyller på systemet.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jasså :idea: Ingen meg 2'a den gamla tar det bara 2,7tim.att byta förångare enl programmet.
Jag har byggt om en icke ac bil till original ac . Byta remmhjul servopump inkl. rör o behållare en massa fästen, kylare m.m m.m samt elen i motorutrymmet och omprogramering av av UCBIC'en.Det tog ca:en dag 8-10timmar.
Priset beror ju sedan på debiteringsfaktorn, men 12000 är bra förtjänst för den verkstaden :wink:
Förångarens pris är ca:500euro före volvos saltning :evil:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

jag igen

Post by 588 »

Ja du ser, jag får inte ihop ekvationen, måste innebära att bilar som är äldre än 5 år ska man inte tänka tanken på att renovera AC på om man pratar dessa priser. Någon som vet var man kan få tag på förångare eller är det monopol på dessa delar ? har pratat med Autofrance han har problem att få fram förångare. Jag har nog sagt fel förut vad gäller att kunna plocka förångaren vid motorrummet, det jag ser är värmepaketet, rören till förångare går precis dikt under värmepaketet därav förväxlingen eller kan man ta förånageren via motorrummet om man demonterar värmepaketet först ? en annan fråga kan man löda förångaren om man hittar någon lödexpert och det givetvis är möjligt att göra det ?

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
darel
Posts: 2
Joined: 20 May 2006, 15:41

Post by darel »

glöm inte att använda AC även i vintras, på det sättet kan man förlanga livslängd på AC systemet (håller den lubricated osv)..
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Priset beror ju sedan på debiteringsfaktorn, men 12000 är bra förtjänst för den verkstaden
Förångarens pris är ca:500euro före volvos saltning
Ja precis. Volvo "saltar", inte verkstaden.
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Vad är problemet

Post by 588 »

Hej igen

Plockade bort förångaren idag och provtryckte, tror ni den var tät eller ? - japp. Tur man inte lät verkstaden byta för 12 lapp, plockade ihop prylarna igen och ska nu vaccumsuga och låta fylla på och fortsatt kontroll för att "hitta" läckan. Man blir ju ganska trött när det inte är där problemet verkar vara och man haft den inlämnad. Från Renault har ingen hört av sig trots påstötningar " bilen är ju ganska ny" men har dock rullat 11 000 mil

Ha de bra

/Roger, Norrköping
Roger Emericsson, Norrköping
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det va inte kondensorn då????? verkstan blandade ihop dom...??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

jag igen

Post by 588 »

Hej igen

Nä det är inte kondensorn, ringde tillbaka till verkstaden och han sa att det är förångarepaketet han fick utslag på ?? men va f-n det är ju inget fel, har ju provtryckt endast den delen eftersom jag rev isär skiten, han blev lite sned tyckte jag när jag ifrågasatte var han läcksökt mm. har nu fyllt upp igen och läcksökt vid förånagren , hittar inte ett dugg och vid kondensorn inga utslag med läcksökaren och även såpvatten. Återstår om det är axeltätningen i kompressorn ?? slangarr och rör inget utslag heller.

/Roger
Roger Emericsson, Norrköping
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Kan ha varit otätt vid O-ringarna till expansionsventilen.
Är det läcksökt med spårvätska eller gas?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply