Krånglande laddning Clio -96 1.4 RT

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Krånglande laddning Clio -96 1.4 RT

Post by caca7566 »

Tjena!
Idag precis efter jag startade bilen upptäckte jag att batterilampan lös. Fan tänkter jag! Stannade bilen, gick ut å röck lite i en kabelhärva i krokarna av generatorn :) . Drar igång motorn och lampan lös inte längre. Kör 3 mil så börjar lampan lysa igen. Låter bilen stå, och när jag ska hem och drar ut på motorvägen så varvar jag upp han för å se om han laddar någe då, efter ca 4500 rpm börjar lampan blinka, ganska rytmiskt. Vid lägre varv lyser den. På vägen hem upprepar jag uppvarvningen och ibland slocknar lampan några sekunder. Precis när vi nästan e hemma slocknar lampan under normal körning! Den förblir släckt i ca 10 minuter sen börjar den lysa igen.
Jag har fyllt på batterivatten, det va dåligt i två sektioner. Jag mätte spänningen över batteriet när motorn va igång (å lampan släckt), drygt 12 V - ingen laddning :cry: Körde då mest på tomgång och med lite varv (max 3000 rpm)
Vi kunde dock köra ca 10 mil (motorväg med varv ca 3500-4000 rpm) med lampan i stort sett helt tänd utan att lyktorna mattades nämnvärt - jag tycker att då borde han ladda lite i alla fall. Jag har några teorier:

1. Jag har haft lite oljeläckage och det är inte rent runt generatorn. Kan det läckt in olja och sabbat ledningsförmågan därinne så att den inte kan ladda som den ska? Jag sprayade på med kontaktspray in där får se om de hjälper.

2. Nån som har någon annan teori om vad det kan vara / Förslag på vidare felsökning??

Tacksam för hjälp /Calle
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Laddningsfuktion kortversion

Post by Göte J »

Så hät fungerar det! Det finns två anslutningar på generatorn en grov(B+) som går till batteriet och en tunn till fältlindningen (D+) . Om gen. står stilla och du vrider om nyckeln kopplas laddningslampan in och lyser. När gen. snurrar och är hel kommer spänningen på D+ att stiga till samma nivå som på batteriet och laddningslampan slocknar . Om nu inte lampan slocknar helt eller fladdrar betyder det att gen. inte fått upp spänningen på D+ , vilket kan ha flera orsaker men troligast är att laddningsregulatorn inte fungerar. Laddningsregulaorn sitter inne i generatorn och skall se till att utspänngen blir den rätta genom att styra strömmen genom fältlindningen, som den kommer i kontakt med genom två st kolborstar !
Så kort sagt byt laddningregulator eller generator.
mvh GJ
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

Då undrar jag hur man får bort den för han sitter inte bra till...? Den sitter bakom nedanför motorn. Det svåraste att lossa är fästbulten under generatorn. Jag kommer inte åt den ovanifrån. Kommer man åt underifrån eller måste man plocka bort skärmen eller nåt annat som sitter i vägen? Någon som har gjort detta på en clio?

Vad tros för övrigt om teorin att det kommit in olja i generatorn?


mvh Calle
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Generator demontering.

Post by Göte J »

Jag har aldrig jobbat med en dylik men enligt Haynes "Renault Clio 91-98" så har du enligt min tolkning en E-engine och då ska du demontera nedre fästet "Working through weel arch" ( hjulhuset ?). Det finns för övrigt 5 varianter på hur generatorn ska lossas beroende på motor och om det finns Ac eller ej.
Förresten köp ovan nämda verkstadshandbok, det är väl använda pengar !
Biltema har dom. 219:-.
Olja i en generator är aldrig bra om inte annat för att det binder damm till sig- till en äcklig sörja. Kolborstar kan kärva i hållarna t.ex.
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

Jo jag har samma bok och har läst mig till det du skrev. Tycker dock att det är en rätt knapphändig beskrivning. Att demontera skärmen (om det är det dom menar) känns som ett rätt stort projekt, jag har inget riktigt garage. Det skulle kännas bättre att ge sig på ett generatorbyte om det är någon som har gjort det som kan beskriva hur de har gjort så man vet om jag är på rätt spår. E-motorn har jag, det stämmer.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Du behöver inte demontera skärmen ??!

Det är nog plast innerskärmen dom menar.. den brukar man kunna rycka bort.. sitter endast i några clips.. på sin höjd men någon enstaka skruv =)

sen ser du nog generatorn och kan byta laddreläet.. helt övertygad om att det är det om inte bilen rullat över 20 000 mil
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

Så ja nu va relät bytt! Det var inget kvar av kolborsten eller vad det är som ligger mot lindningen. Nu verkar det funka. Tack för hjälpen!
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

caca7566 wrote:Så ja nu va relät bytt! Det var inget kvar av kolborsten eller vad det är som ligger mot lindningen. Nu verkar det funka. Tack för hjälpen!
se där ! =)

du får jättegärna berätta lite om hur du gick till väga så fler kan ta hjälp av denna tråd i framtiden =)

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)

Lät bra !

njae du behöver ingen smörja på kolen. Men som sagt så brukar det vara det vanligaste felet när en bil slutar ladda =D

/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
mrMegane
Posts: 204
Joined: 14 Aug 2006, 00:01

Post by mrMegane »

caca7566 wrote:...när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
...Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)
För det första, håll smörjflaskor och alla burkar borta från kolborstarna :evil: :!:
Annars får du byta kolborstar igen direkt och kanske även generator :!:
Använd på sin höjd, tryckluft på burk :lol:

Att det sprackar som du beskriver det är ingen fara utan normalt med tanke på att batteriet normalt sett innehåller både Volt (Spänning) & Ampere (Ström)

Ha batteripolfett på batteripolerna på det rengjorda batteriet innan du monterar dit kabelskon (dvs plus och/eller minuskabeln)
Så slipper du ÄÄÄÄÄRRRRRJJJJ och andra onödiga beskymmer.
Mvh
Paul J - Svea Rike

Vill du mig något utanför topic, skicka pm.
swedalle
Posts: 7
Joined: 01 Jan 2007, 02:33

Post by swedalle »

caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)
Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?
Relativt lätt för en nybörjare som jag? :)
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Att byta kolen brukar vara ett "max 15 minuters" jobb om man bara kommer åt...
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

swedalle wrote:
caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)
Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?
Relativt lätt för en nybörjare som jag? :)
Somsagt är inga problem men är du osäker så köp en haynes verkstadshanbok :D

Påminner även om forumsreglerna

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134 Speciellt angående signatur
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

swedalle wrote:
caca7566 wrote:javisst det va ju bara å rycka bort plastskärmen som du sa så satt fanskapet där bakom. lossa övre å undre bult, lossa kablarna (komma ihåg hur det satt) å dra ut den. Sen sitter ju relät på där och när jag tog bort det märkte jag att kolborsten var helt avskavda så de kan inte ha varit någon kontakt mot spolen i generatorn --> felet lokaliserat. Ska man lägga på något smörjmedel på kolborsten?
Sen är det bara att dra ihop allt i omvänd ordning. Ja man kan ju lossa minuspolen till batteriet innan man börjar... :) Det glömde jag och när jag skulle ansluta generatorn sprakade det till lite grann 8)
Tog det lång tid o byta laddningsregulatorn?
Relativt lätt för en nybörjare som jag? :)
Tjena sorry för det sena svaret men jag tycker defintivt att du kan ge dig på det själv om du inte redan gjort det!
Post Reply