Bensinlukt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
PärÖlander
Posts: 2
Joined: 11 Oct 2005, 12:16

Bensinlukt

Post by PärÖlander »

Hejsan!

Har en Renault Scenic som helt plötsligt började lukta bensin. Lukten kommer ifrån motorrummet men jag kan inte lokalisera luktkällan, önskar att jag hade en riktningskänslig näsa!

Vissa dagar stinker bilen utifrån men värst blir problemet inuti bilen när kupéfläkten är igång. Lukten försvinner när man kört några kilometer vilket gör att man kan sätta på fläkten igen.

Har följt bränsleledningar men inte hittat några fuktiga kopplingar eller annat läckage. Bilen drar inte mer bensin än normalt och några droppmärken på parkeringsplatsen finns inte heller.

Blir snart galen men vet inte vad jag ska ta mig till. Vill inte lämna in den på Bilia eftersom jag har dåliga erfarenheter av vad de klarar av att hitta för fel.

Någon annan med liknande problem?
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Kände oxå häromdan att det började lukta bensin från motorrummet genom kupéfläkten. Men det är bara vid höga varv! Har iufs inte hunnit kolla upp detta ännu..
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jepp, min bil började också stinka bensin i somras. Upptäckte torksprickor på bränslereturslangen, den som kommer underifrån bilen och går upp bredvid avgassystemet. Dit med nya slangar och lukten försvann. Det skumma är att den gamla slangen faktiskt inte läcker, har trycksatt den med tryckluft och doppat den i en vattenhink i hopp om att se luftbubblor men nada... Men äh varför sörja över att man inte förstår varför felet försvann :)
Det kanske bara var något slangklammer som satt dåligt?
PärÖlander
Posts: 2
Joined: 11 Oct 2005, 12:16

Post by PärÖlander »

Tack för hjälpen,det ska jag prova.
deluxe
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 22:55
Location: Umeå

Post by deluxe »

Jag upptäckte häromdan, till min förfasan, att det fullkomligt stinker bensin genom kupéfläkten ibland. När jag stannade och öppnade huven stank det även där. Det gick inte då att lokalisera var det kom ifrån, men när jag idag gjorde samma sak inomhus tyckte jag mig känna doften bakom kamremmen. Tyvärr är det helt omöjligt att titta närmare därbak utan att veta vad man letar efter... (Varför gjorde dem det så svårt att komma åt?) Hur gjorde ni? Vilken slang menar ni? Hur kommer man åt den?

Idag körde jag extremt lättfotad och då luktade det ingenting. Kan det ha något att göra med vilket gaspådrag, och därmed tryck i slangen, man åstadkommer?

Tacksam för hjälp!
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kika under bilen, där kommer ett par rör från tanken. Sen går dom upp i motorrummet och övergår till slangar ungefär vid fothöjd på passagerarplats. Följ sen slangarna, dom ansluter till rör igen nånstans uppe på motorn. Tror det var den senare skarven som läckte på min, där är det såpass varmt att bensinen avdustar utan att lämna några spår.. förutom lukt förstås
deluxe
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 22:55
Location: Umeå

Tackar!

Post by deluxe »

Ja, det låter ju som om det kan vara där det spökar även för mig. Ska försöka hissa upp henne på pallbockar igen och titta närmare. Är det vanliga slangar som finns på Mekonomen, eller är det special som måste beställas?

Är det farligt att köra så här? Dvs ska man rent av inte alls köra bilen förrän det är fixat? :?
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Vanlig bensinslang av god kvalitet funkar säkert. Mät både inner och ytterdiameter innan du handlar ny. Men det är ju inte självklart att det är slangarna som läcker..
Tja... bensin/luftblandning har ju viss explosivitet, jag var ganska nervös själv när jag körde omkring med en Molotov-coctail... :o
deluxe
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 22:55
Location: Umeå

Post by deluxe »

Kan var aintressant att veta lösningen:

Det visade sig vara en slangklammer precis vid spridarna på motorn som inte höll tätt. Köpte en ny slangklammer, klippte bort en centimeter av slangen och skruvade ihop. Kostade 10kr. =)
Daniel Lind - Umeå
Renault Megane Scenic 2.0 Euroline -97
1668
Posts: 52
Joined: 08 Mar 2006, 13:59
Location: Uppsala

Post by 1668 »

JAg hade samma problem på min megane och började titta vid slanganslutningarna vid toppen. det visade sig att jag kunde med lätthet flytta båda slangarna längs nippeln trots att slängklämmorna satt på. gjorde ett enkelt test genom att trycka dom ända in mot toppen och sedan köra en bit för att stanna och titta och då hade båda slangarna krupit ut från toppen till ytterläget mot nippelflänsen. Bytte där efter genast till nya slängklämmor och problemet var löst.
Erik Sahlin - Uppsala
Megane cc 2,0 8v -97
BF95 84kw/165nm
E85 96kw/187+nm
Post Reply