Laguna: Rusande motorvarv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Puffar upp tråden ytterligare en (sista?) gång. Efter diverse turer på mindre bra Biliaverkstäder så ringde jag Bra bil i Upplands Väsby. Det här är tydligen inte alls något ovanligt fel, men de menade att felet inte sällan beror på skitigt spjällhus, så det första man kan prova är att demontera och göra rent det (det tog dem en timme och 400 spänn att göra - och då ingick kaffe :) ). Eftersom felet på min bil uppkom med ytterst oregelbundna mellanrum, ibland flera månader emellan, så är jag förstås inte säker på att detta räcker, det visar sig, men det kan ju vara ett bra tips att prova detta först innan man börjar ta tag i de dyra grejjerna...
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
tiger_elin
Posts: 17
Joined: 06 Mar 2008, 21:57
Location: Fotskäl

Post by tiger_elin »

tallmilan wrote:Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.

Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.

Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...

Henrik
Att det rycker lite kort i bilen under färd låter verkligen som min bil! Fast den gör det bara ibland, och under tomgång.. Den har nog vart sån sen jag köpte den, för ca två år sedan. Kan det ändå vara det felet du beskriver? Isåfall, ska det vara nåt som Volvo fixar gratis (eftersom det tydligen är ett vanligt fel)?
Elin Eriksson
Fotskäl

Renault Laguna -02
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Hej!
Precis detta fel har min bil också, enbart på sommaren och speciellt på varma dagar. Aldrig vid kallstart utan bara när man har kört nånstans och stannar en kort stund (på besvärliga ställen alltså...) Har tidigare bytt hela spjällhuset (beggat) men bytte tillbaka då felet kvarstod (datorn visade felkod för spjällhus-potentiometer). Läste nåt om en AMP-kontakt mitt på motorn, var sitter den mer exakt? Hur går dessa kablar mellan spjällhus och pedal, kan man mäta upp dem på nåt sätt? Andra tips om det inte är spjällhuset? Det kan inte vara själva styrboxen som spökar då?
För övrigt har jag tidigare gått igenom en process med Volvo som slutade i att de inte åtar sig detta fel som alltså skulle ha varit garantifixat...

Laguna 1,8 -02
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

gaspedalen måste ju åxå ha en typ av spjällhuspotentiometer eftersom den talar om hur mycket spjället skall vara öppet..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

tallmilan wrote:Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.

Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.

Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...

Henrik
Var sitter denna TPS? Är nog vid närmare eftertanke gasspjälls-servot jag har bytt (dvs själva gasspjället inklusive aluminiumburken det sitter i).
Undrar som sagt också var denna AMP-kontakt sitter...


Tacksam för hjälp

//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Har kört diagnos igen. Spjällhuspotentiometer - intermittent fel (liten verkstad, ej clips). Dvs den del jag har bytt. Kan det ändå vara typ gaspedalsdonet som är trasigt? Eller andra tips? Desperationen växer... I den här värmen uppträder felet ofta... Tacksam för hjälp!!!


//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Kolla så att kablarna till spjällhuset ev är ändrade på din. På vissa modeller blev det störningar mellan kablarna i huvudstammen till spjällhuset så dom drogs om. Svenska Volvo verkade strunta i problematiken, men jag vet att i Tyskland byttes kablarna på massor av bilar.

Det finns även en vakuumslang som kan brytas vid infästningen på motorn. Senast förra helgen blev drabbades min svärson av det. Motorn började varva 3-4000rpm under plastlocket tv satt en slang som det var en hårfinspricka i. Lite eltejp och bilen var som ny.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

chh wrote:Kolla så att kablarna till spjällhuset ev är ändrade på din. På vissa modeller blev det störningar mellan kablarna i huvudstammen till spjällhuset så dom drogs om. Svenska Volvo verkade strunta i problematiken, men jag vet att i Tyskland byttes kablarna på massor av bilar.

Det finns även en vakuumslang som kan brytas vid infästningen på motorn. Senast förra helgen blev drabbades min svärson av det. Motorn började varva 3-4000rpm under plastlocket tv satt en slang som det var en hårfinspricka i. Lite eltejp och bilen var som ny.
Hur kollar jag att dessa kablar är ändrade? Har varit på Renault och de vet inte hur de skall kontrollera detta...
Har för övrigt kopplat in bilen i Clips på Volvo/renault nu, mycket trevlig verkmästare som kopplade in bilen gratis direkt när jag kom dit spinnandes och varavandes på 4000-5000 varv efter en misslyckad shoppingrunda. Följande felkoder uppdagades:
DF328 Krets spjällpotentiometer (1.DEF)
DF095 Krets gasspjällspotentiometer spår 1 (CO.0)
DF413 Motorstyrt Gasspjäll (DEF)
DF081 Krets för kanistertömning (DEF)
DF301 Krets för inlopp (OBD)

Kanistertömningen beror säkert av att jag i desperation har prova koppla ur den i felsökningen.
Funderar över vad "spår 1" och "krets för inlopp" betyder. Krets betyder kanske kabelfel eller kan det bli en följd-kod från nåt annat fel? Vad betyder koderna efter felkoderna dvs 1.DEF osv?

Har i alla fall besällt en ny (beggad) gaspedalsgivare eller vad man nu skall säga att det heter (potentiometern inkl. gaspedal) efter rekomendation från verkmästaren men han var lika osäker som jag på om det verkligen var det som är felet...
Snälla har någon nåt tips alternativt förklaring till dessa felkoder?
Last edited by matjo690 on 30 Jun 2009, 17:50, edited 1 time in total.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det finns OTS (OPÉRATION TECHNIQUE SPÉCIALE) på det, det ska din Renaultverkstad kunna kolla åt dig. Har för mig at det gällde 1.8an med manuell låda 01-02. Men kan ju vara något annat på din...
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

De har kollat i datorn men finner inget om denna åtgärd, vare sig om den finns eller om den i så fall är åtgärdad...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Återkallelse 1.8 modellen 0AEA OM84-04

En del har löst problemet genom att dra kablarna från gaspedalen direkt till insprutnings datorn...

Har även läst att under batteriet sitter en kontakt som kan ge glapp(fukt) och ditt problem och inga felkoder.

En del modeller har även plast spjäll (MGI), som kan vibrera och skapa själv svängning och kan bytas mot en modell från VDO av metall. (styrdatorn måste då programmeras om)
)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Vad menar du med 0AEA OM84-04 chh? Är detta en identifierings-kod för modifieringen som jag kan lägga under näsan på VOLVO och fråga om den är gjord på min bil?

//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

jupp, (om din bil är berörd av det felet) Jag har ingen koll på när var hur vilken.... men dom flest 01-02 1.8or var berörda.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

OK, skall göra så då och se om jag kommer längre än förra gången... Hur som helst har jag haft upp elektronikboxen nu och rengjort, sprayat och tryckluftsblåst alla kopplingar som det rekomenderas på det engelska forumet (verkar ju vara många som har detta fel) men tror på f-n om inte biljäkeln är likadan redan vid första omstarten... Snart vet man inte var man skall ta vägen...


//Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
matjo690
Posts: 269
Joined: 13 Apr 2008, 20:33
Location: Boden

Post by matjo690 »

Fortsatt forskning har resulterat i följande:

I det PM som skickats ut från Renault gällande rusande motorvarv/tänd insprutningslampa (alternativt arg syntetröst som uppmanar en till ännu ett kostsamt renault-verkstadsbesök) gjordes följande åtgärd:

Från den elektriska gaspedalsmodulen går kablaget en bit upp och i pedalstället sitter ett kontaktstycke som har ett konstruktionsfel inte bara på laguna utan även flera andra renault-modeller. Detta byttes ut/byglades med lödhylsor.
En annat PM gällande "självgasning" rekomenderade ny ECU-uppdatering.

Skall ge mig på kontaktstycket så snart som möjligt. Återkommer med resultatet.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Post Reply