Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
erikosk
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2006, 08:50
Location: Umeå

Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Post by erikosk »

Sliter mitt hår efter att ha betalt 8000 för att få acc:n fixad på märkesverkstaden i Umeå.
Problemet är att kompressorn inte "kommer igång" och då börjar servicelampan lysa. Ungefär var 10:e gång gick den igång i somras och aldrig när den stått varmt till. Har den stått i skugga eller i garage så kan den gå igång. Dessutom visar yttertermometern fel temp. Idag, när det är nollgradigt här, visar den 44 grader.
Byter gärna givaren, men Var sitter den?
Ja, verkstaden har fyllt på kylmedel, provtryckt, bytt trevägskontakt och elcentral men inte fixat felet. Nu meddelar de att "ja, nu vet vi inte vad mer vi kan göra?".
Hjälp!
Det låter som om kompressorn går tungt, alltså har svårt att "komma igång" som jag skrev tidigare. När den kommit igång funkar den prima, men väser rätt högt. Kan det ha nåt med problemet att göra?
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Erik Säfvenberg
Umeå
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

angående yttertempgivare, kan vara dålig kontakt till givaren,givaren ser du under en ytterbackspegel ser ut som en liten knopp på undersidan..tror det är vänster på din..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
erikosk
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2006, 08:50
Location: Umeå

Hur fixar man det?

Post by erikosk »

Kan man bara öppna bakkåpan på backspegeln?
Erik Säfvenberg
Renault Laguna 2.0 RXE -96
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ang. tempgivaren som visar yttertempen på displayen så har den INGET att göra med acc'n.Informerar endast om yttertemp.Placeringen är höger backspegel.

Acc'n har 4 tempgivare.

-Anliggningsgivare på värmeröret vid värmepaketet.Reglerar fläkthastighet.

-Yttetempgivare placerad i intagskanalen.Samverkar med nedanstående givare för att säkerställa önskad temperatur

-Tempgivare i förångaren reglerar tillufttempen mellan 9,9 och stoppar kompressorn vid ca2,5 grader,Då full kyleffekt är inkopplad.

-Kupélufttempgivare placerad i klimatkontrollpanelen.

Se upp med att det inte är fyllt för mycket köldmedia, för då bryter kompressorn på högtryckspressostaten,speciellt varma dagar,eller då den varit igång en stund.

Är pressostaten bytt? Det är ett ganska vanligt fel vid driftstörning.Placeringen är intill torkfiltret vid kondensorn. Det sitter en ventil i anslutningen så att man kan byta den utan att tömma freonet.
Likaså är det inte helt ovanligt att givaren i förångaren sagt upp sej.

Att kompressorn låter lite mystiskt ska du nog inte ta så allvarligt på,dels har den ju inte varit igång nu på en stund och du skall även att den låter illa få funktion på ac'n, om inte sytemet stått "öppet" dvs tomt på freon och stort hål någonstans.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
erikosk
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2006, 08:50
Location: Umeå

Byta pressostat

Post by erikosk »

Ska se till att byta pressostat.

Känner mig oändligt mycket mer hoppfull nu!

Vad gäller för mycket köldmedel är det inte alls otroligt, för som sagt brukar den inte fungera när bilen stått för varm till.

Det skumma är att också att den ofta börjar fungera, för att sedan lägga av när den kört i kanske tio minuter. Detta fel verkar ju kopplat till någon den av givarna som känner av när arbetstemp uppnåtts.
Erik Säfvenberg
Renault Laguna 2.0 RXE -96
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Alla givarns kan man kolla med diagnosen mycket enkelt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
erikosk
Posts: 6
Joined: 13 Nov 2006, 08:50
Location: Umeå

Var göra diagnos?

Post by erikosk »

Var kan man, förutom på märkesverkstäder, göra denna diagnos?
Brukar serva på en bilfirma med Bosch diagnosverktyg, men han har nog aldrig kopplat in min Renait förut.
Ska kolla med honom om det skulle fungera.
Var ska jag annars vända mig?
Erik Säfvenberg
Renault Laguna 2.0 RXE -96
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bosch diagnosen borde funka bra :)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

Dennis wrote:Ang. tempgivaren som visar yttertempen på displayen så har den INGET att göra med acc'n.Informerar endast om yttertemp.Placeringen är höger backspegel.

Acc'n har 4 tempgivare.

-Anliggningsgivare på värmeröret vid värmepaketet.Reglerar fläkthastighet.

-Yttetempgivare placerad i intagskanalen.Samverkar med nedanstående givare för att säkerställa önskad temperatur

-Tempgivare i förångaren reglerar tillufttempen mellan 9,9 och stoppar kompressorn vid ca2,5 grader,Då full kyleffekt är inkopplad.

-Kupélufttempgivare placerad i klimatkontrollpanelen.

Se upp med att det inte är fyllt för mycket köldmedia, för då bryter kompressorn på högtryckspressostaten,speciellt varma dagar,eller då den varit igång en stund.

Är pressostaten bytt? Det är ett ganska vanligt fel vid driftstörning.Placeringen är intill torkfiltret vid kondensorn. Det sitter en ventil i anslutningen så att man kan byta den utan att tömma freonet.
Likaså är det inte helt ovanligt att givaren i förångaren sagt upp sej.

Att kompressorn låter lite mystiskt ska du nog inte ta så allvarligt på,dels har den ju inte varit igång nu på en stund och du skall även att den låter illa få funktion på ac'n, om inte sytemet stått "öppet" dvs tomt på freon och stort hål någonstans.
Är du säker på att givaren i spegeln för utetemp inte har något med ACC att göra? Jag hade en trasig givare i våras med svår imbildning som följd då bilen trodde att det var +20 ute när det kanske bara var +2-3 grader. Bytte givare och problemet försvann direkt.
Fast min laguna är iofs betydligt nyare, så det kanske är annorluna?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Svar JA.. Detta gäller ju en -96a, alltså Laguna1.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

oki. Då har man lärt sig lite nytt idag med :)
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Printzen
Posts: 9
Joined: 07 Apr 2015, 05:37
Firstname: Jonas
Surname: Printz
Location: Falkenberg

Re: Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Post by Printzen »

Ursäkta om jag bumpar gammal tråd men har en Grand Scenic -06 som visar minusgrader trots 25 plusgrader ute.. acc:n funkar inte heller..

Nån smart människa som kan tipsa om felsökning?
Jonas Printz, Falkenberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Post by Stymie »

@Printzen: Där är givaren i backspegeln mycket misstänkt. Den ger information till ACC. Byt, kostar några hundringar på eBay. Har du bråttom, kolla med Autofrance eller reservdelsavdelningen på märkesverkstaden.

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megan ... 1867341683

http://www.autofrance.se/kontakt.html
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Printzen
Posts: 9
Joined: 07 Apr 2015, 05:37
Firstname: Jonas
Surname: Printz
Location: Falkenberg

Re: Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Post by Printzen »

Stymie wrote:@Printzen: Där är givaren i backspegeln mycket misstänkt. Den ger information till ACC. Byt, kostar några hundringar på eBay. Har du bråttom, kolla med Autofrance eller reservdelsavdelningen på märkesverkstaden.

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megan ... 1867341683

http://www.autofrance.se/kontakt.html

Tja, tack för tips! Tror du det löser acc:ns funktion också?
Jonas Printz, Falkenberg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Problem acc i Laguna 2.0 RXE -96

Post by Stymie »

Ja, Vill du ha kyla måste tempgivaren fungera. Sedan kan du ha andra problem med ACC-systemet, t ex för lite köldmedium. Det lär du märka när du bytt kontakten.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply