Låset på bakluckan..!?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
annika.
Posts: 2
Joined: 03 Jan 2007, 11:32

Låset på bakluckan..!?

Post by annika. »

Skulle vilja ha tips om hur jag kan fixa till låset på bakluckan på min laguna kombi..som har rostat..får inte upp luckan..centrallåset öppnar ej låset och det går inte att använda NYCKELN??!! Ett nytt lås kostar drygt 2400 kr..hoppas få slippa denna kostnad. Hoppas på svar..vänliga hälsningar Annika
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Re: Låset på bakluckan..!?

Post by Johan »

annika. wrote:Skulle vilja ha tips om hur jag kan fixa till låset på bakluckan på min laguna kombi..som har rostat..får inte upp luckan..centrallåset öppnar ej låset och det går inte att använda NYCKELN??!! Ett nytt lås kostar drygt 2400 kr..hoppas få slippa denna kostnad. Hoppas på svar..vänliga hälsningar Annika
Skruva loss klädsel på insidan av bakluckan. Då kan man öppna luckan från insidan. Försök att smörj upp låsmekanismen. Lyckas inte det så får du byta mekanismen.

Lycka till
Johan
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har du öppningsbar bakruta? Då kan du ha fukt i låskontaken. Ta bort strömbrytarna (till bakrutan)utifrån, prova att öppna bakluckan. Fungerar inte det ta även bort kontakten till bakluckan och kortslut direkt i kontakten. Öppnar luckan då ta in båda kontakterna och öppna dom låt dom torka sätt ihop dra på silikon och sedan är allt som nytt. Det är mycket sällan felet sitter i själva låset.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Såg nu att du pratar om nyckel, är det en laguna 1 glöm mitt svar. :D
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
annika.
Posts: 2
Joined: 03 Jan 2007, 11:32

Post by annika. »

Tack för de svar jag fått..hoppas att detta fungerar..ska kollas imorgon.

Tack än en gång..Annika

PS. Det är en Laguna RXE 2,0 -98 DS.
sorvari
Posts: 34
Joined: 09 Feb 2006, 11:42
Location: oxelösund

Post by sorvari »

ANVÄND INTE SILIKON PÅ ELKOMPONENTER . SILIKON LEDER STRÖM -
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

sorvari wrote:ANVÄND INTE SILIKON PÅ ELKOMPONENTER . SILIKON LEDER STRÖM -
1. Skrik inte
2. Beror på vad för silikon
3. Har ej sagt att någon ska ha det på elkomponenter, utan till att täta själva kontakten.
4. Följ forumsregler
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

De elkomponenter som hör till låset i bakluckan. Är elektromagneten som låser och låser upp låset. Den andra är en mircobrytare som sitter i låsmekanismen, denna brytare har jag varit med om att den lossnar, då blir det ett fasligt tjat på bilen att bakluckan inte är stängd. Jag bytte låsmekanismen och då blev det tyst.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Johan wrote:Den andra är en mircobrytare som sitter i låsmekanismen, denna brytare har jag varit med om att den lossnar, då blir det ett fasligt tjat på bilen att bakluckan inte är stängd. Jag bytte låsmekanismen och då blev det tyst.
Den lilla mikrobrytarens plastdel i låsmekanismen är aningens felgjuten eller har överflödiga gjutrester på sig. Om man skär till den så att den blir lite lite tunnare så fastnar den aldrig i "Luggage Compartment not closed"-läge.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Stymie wrote:
Johan wrote:Den andra är en mircobrytare som sitter i låsmekanismen, denna brytare har jag varit med om att den lossnar, då blir det ett fasligt tjat på bilen att bakluckan inte är stängd. Jag bytte låsmekanismen och då blev det tyst.
Den lilla mikrobrytarens plastdel i låsmekanismen är aningens felgjuten eller har överflödiga gjutrester på sig. Om man skär till den så att den blir lite lite tunnare så fastnar den aldrig i "Luggage Compartment not closed"-läge.
På den Lagunan jag har lossnade brytaren, pga att fästet till brytaren hade rostat sönder. Denna brytare är normalt sluten. När den inte är påverkad är det kontakt.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
consax
Posts: 1
Joined: 06 Jan 2007, 12:05

Kontakt problem

Post by consax »

chh wrote:Har du öppningsbar bakruta? Då kan du ha fukt i låskontaken. Ta bort strömbrytarna (till bakrutan)utifrån, prova att öppna bakluckan. Fungerar inte det ta även bort kontakten till bakluckan och kortslut direkt i kontakten. Öppnar luckan då ta in båda kontakterna och öppna dom låt dom torka sätt ihop dra på silikon och sedan är allt som nytt. Det är mycket sällan felet sitter i själva låset.

Hur kommer jag in i kontakten ? Conny
Tips om elhissar?
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

consax:
i denna tråd behandlas Laguna I.

tips: följ forumreglerna om namn etc. + skriv utförligare om vilken bilmodell du vill ha hjälp med så kommer du få bättre svar än mitt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply